Frida kombinerer mode og marketing

Hvor i uddannelseslandskabet skal du kigge hen, hvis du gerne vil noget med mode og samtidig gerne vil have en uddannelse, der kombinerer det teoretiske med den virkelige verden?  Frida Kønig kiggede mod uddannelsen til designteknolog på VIA, der har specialeretningen Branding og Marketing Management. For her bliver klasselokalets teori til projektsamarbejder med eksisterende modebrands, og en praktik omsætter det hele til rigtige arbejdsopgaver i en virksomhed

Frida

Fridas interesse for mode handler særligt om, hvordan man gennem mode kan udtrykke sin identitet. Derfor syntes hun det var oplagt at vælge specialeretningen Branding og Marketing Management, da hun skulle søge ind som designteknolog:

”Når man laver sin adgangsprøve, skal man vælge, hvilket speciale, man gerne vil aflægge prøve til. På det her speciale arbejder vi både med identitetsskabelse, og vi lærer at forstå forbrugeren, og hvordan de bliver påvirket. Det er virkelig spændende og meget brugbart ude hos virksomhederne.”

Praktik og projekter på tværs

Det meste af Fridas undervisning foregår sammen med de designteknologer, der også har valgt Branding og Marketing Management. Frida kender dog mange fra de andre specialer, da de har haft fællesfag og projekter sammen. Og her bliver det tydeligt, hvordan de forskellige fagligheder spiller sammen for at udvikle et færdigt produkt: 

”Sidst vi lavede et tværfagligt projekt sammen, skulle vi arbejde med et møbelbrand, som nu ville til at lave tøj. Her kunne vi undersøge brandet ud fra vores kompetencer og idéudvikle sammen med udgangspunkt i hver vores speciale.”

Den slags samarbejder minder om den hverdag, som Frida mødte i sin 9-ugers praktik ved det danske tøjbrand I SAY:

”I praktikken kunne jeg bruge min faglighed til at hjælpe med marketing og lave indhold til sociale medier og nyhedsbreve. De forskellige fagligheder, der er på en arbejdsplads, blev tydelige for mig, når vi f.eks. skulle arbejde på at starte en vinterkampagne op.”

Teori bliver til virkelighed 

En central del af VIA’s uddannelser er, at teori altid bliver koblet til praktiske opgaver og cases. Undervisningen foregår på mindre hold, hvilket passer Frida rigtig godt:

”Jeg ville gerne væk fra noget med store forelæsninger og hen imod noget, hvor den nære undervisning i klasser gjorde tingene konkrete og ægte.”

Når opgaverne skal gøres konkrete har Frida blandt andet oplevet, at teorierne bliver afprøvet udenfor klasselokalet: 

”Vi skulle på et tidspunkt skabe en ny identitet til et brand. Her skulle vi ud og lave forbrugerundersøgelser og derefter finde ud af, hvordan brandet skulle kommunikere, hvis de havde fået en ny målgruppe. Og her bruger vi vores teori – vi er ude og snakke med mennesker, der tilhører den nye målgruppe.” 

Det er altså ikke kun i praktikken, at eleverne lærer, hvordan tingene fungerer i den virkelige verden. Det er i høj grad en integreret del af, hvordan uddannelsen er skruet sammen. 

Masser af kreativitet på campus

På campus har Frida og de andre studerende mulighed for at bruge skolens værksteder, hvilket er en stor fordel, når man som Frida arbejder med businessdelen af mode og design.

”På min uddannelse lærer vi jo ikke rigtig håndværket omkring for eksempel tøjdesign at kende. Derfor giver det en god indsigt i andre dele af branchen, at jeg kan komme på workshops i værkstederne.”

Frida har deltaget i workshops om blandt andet strik, syning og print afholdt af underviserne efter den ordinære skoletid. Derudover har Frida også mulighed for at benytte skolens værksteder til sine egne projekter. Frida bruger blandt andet syværkstedet, når hun som en hobby designer sit eget tøj.

Fridas fremtid

Når Frida har sin bachelor i hus, er hun klar til at arbejde for større modebrands eller bruge sin faglighed til at starte noget op fra bunden. Før det planlægger Frida dog at tage en 1,5-årig top-up uddannelse i Design og business også på VIA. Herefter kan det gå flere veje:

”Uddannelsen er meget bred, så jeg har faktisk ikke besluttet mig for, om jeg kunne tænke mig at arbejde indenfor mode og livsstil. For der er jo også kultur. Det lyder også meget spændende at arbejde med branding for et forlag.”

 

Fridags 3 gode grunde til at læse Designteknolog med speciale i Branding og Marketing Management:

  • Her er ingen store forelæsninger, men virkelighedsnær undervisning i klasser kombineret med praktik i en virksomhed
  • Du får en uddannelse, der gør dig klar til at arbejde med mode og livsstil – både hvis du skal være med at bygge noget nyt op fra bunden eller videreudvikle et eksisterende brand
  • På campus har du god mulighed for at være kreativ ved siden af studiet og måske kan din hobby en dag blive din levevej

Fridas tips til at få mest muligt ud af Branding og Marketing Management:

  • Lær faciliteterne at kende på skolen og brug dem
  • Deltag i de sociale aktiviteter. Der er både fest, filmaftner med pizza og faglige oplæg
  • Overvej at tage en top op (en overbygning) for at blive endnu mere specialiseret

Mød flere studerende og færdiguddannede