”Som retail-designere tager vi altid udgangspunkt i virksomhedens DNA samt fortælling og forsøger så at skabe en rød tråd på tværs af alle de steder, hvor virksomhedens kunder møder brandet ”
Victor Guldager
Da det blev tid til, at Victor Guldager skulle vælge en videregående uddannelse, søgte han først ind på statskundskab på universitetet. Her læste han i 3 semestre, inden han fandt ud af, at uddannelsen ikke var noget for ham.
Victor savnede en tættere forbindelse mellem teori og praksis. Det fandt på uddannelsen til designteknolog med speciale i retail design og business.
”At komme væk fra universitetet var nok den bedste beslutning, jeg har taget. Jeg var træt af at lære en masse teori, som jeg ikke kunne se, hvad skulle bruges til.
Efter universitetet gik der noget tid, hvor jeg købte tøj, som jeg solgte videre. Det har jeg altid haft en interesse for, men det her var nok første gang, at jeg følte, at jeg tog min hobby alvorligt. Jeg fik skabt et lille handelsunivers og blev en del af et netværk. Her fik jeg tilbudt et job i en sneakerbutik, som jeg takkede ja til. Det var her, jeg fandt ud af, at jeg synes, retail er sjovt. Derfor endte jeg med at søge ind på designteknolog med speciale i retail design og business” fortæller Victor.
Rød tråd mellem undervisning og opgaver
På uddannelsen til designteknolog lærer de studerende også en masse teori. Men samtidig får de en række opgaver og projekter, hvor de får mulighed for at omsætte teori til praksis, forklarer Victor:
”Lige nu arbejder vi på et projekt for en virksomhed, som genanvender tekstiler. Vi skal komme med et bud på design af deres nye hovedkontor. Så vi kigger på, hvem de er som brand, og finder ud af, hvordan det skal afspejle sig i deres bygninger og indretning. Projektet kunne lige så godt omhandle en pop-up shop eller en webshop. Som retail-designere tager vi altid udgangspunkt i virksomhedens DNA samt fortælling og forsøger så at skabe en rød tråd på tværs af alle de steder, hvor virksomhedens kunder møder brandet”.
I løbet af uddannelsen til designteknolog med speciale i retail design og business lærer du at bruge forskellige værktøjer til at vise dine idéer. Et af dem er SketchUp, som de studerende bruger til at bygge 3D-modeller af rum med møbler osv.
”Da jeg startede på uddannelsen, overraskede det mig, hvor meget vi arbejder med 3D, og at vi bruger så avancerede værktøjer. Men det er vildt fedt, at det visuelle bliver så konkret, når vi skal vise og forklare vores idéer i de forskellige fag og projekter. Hvis jeg skal pege på nogle yndlingsfag, er det nok forbrugeradfærd og oplevelsesdesign. Her lærer vi bl.a., hvordan man bygger en god kunderejse og skaber oplevelser, som aktiverer forbrugerens sanser og skaber en bestemt stemning,” fortæller Victor.
Masser af muligheder
Spørger man Victor, hvad han skal efter sin uddannelse, er han ikke helt sikker:
”Jeg overvejer, om jeg skal læse top-up’en (design og business). Men måske skal jeg ud at arbejde lidt først. Det er fedt, at man kan vælge at gå ud og få noget mere erfaring, inden man læser videre og bliver endnu dygtigere. Hvad jeg gerne vil arbejde med på sigt, er jeg ikke helt sikker på. Måske noget med konceptudvikling, sociale medier eller hjemmesider for eksempel. Der er mange muligheder, og man behøver ikke blive indretningsarkitekt eller visual merchandiser. Det er kun en lille del af uddannelsen”.
Herunder kan du se billeder fra et projekt hvor de studerende på specialeretningen retail design og business skulle designe en fysisk butik for et brand, som ikke havde en butik i forvejen. Victors gruppe valgte BAREEN (tidligere BAREEN T-SHIRT)