Lærerstuderende i udlandspraktik i Indonesien

12 lærerstuderende skiftede et praktikophold i det danske skolesystem ud med et fem ugers praktikophold på en international skole på øen Java i Indonesien. Her fik de – udover en masse faglig læring – fyldt rygsækken op med en masse kulturelle, sociale og personlige oplevelser.

12 lærerstudernede på udenlandspraktik til Indonesien

På læreruddannelsen er der 4 praktikperioder, og i alt 24 ugers praktik. Det er her, du for alvor får afprøvet din teori i praksis, når du kommer ud og skal undervise. En af de fire praktikforløb kan du vælge at tage i udlandet, og det var netop det 12 studerende fra læreruddannelsen i Aarhus valgte tidligere på året, da de pakkede deres kufferter og drog afsted på i alt 7 ugers eventyr i Semarang på øen Java i Indonesien. Vi har mødt de 12 studerende til en snak om udenlandspraktik.

Spørgsmål: Fortæl ganske kort om, hvem I er

Svar: Vi er 12 lærerstuderende fra læreruddannelsen i Aarhus. Vi er på 3. årgang og har på kryds og tværs kendt hinanden fra undervisning og forskellige aktiviteter på VIA. Men det er først under vores rejse til Indonesien, at vi er blevet gode venner efter at have boet  og rejst tæt sammen i 7 uger.

Vi har forskellige undervisningsfag og kom med forskellige erfaringer fra at rejse ud i verden. Fælles for os alle var dog, at vi var nysgerrige på at få nogle nye oplevelser, lære en fremmed kultur at kende og få en masse praktisk erfaring med et anderledes skolesystem.

Elever på den internationale skole i Indonesien 

Spørgsmål: Hvorfor valgte I at tage i udlandspraktik?

Svar: På uddannelsen hørte vi om muligheden for at skifte et af de danske praktikophold ud med et udlandsophold. Og efter at have hørt andre studerendes fra årgangene over os fortælle om deres oplevelser med udlandspraktik, besluttede vi at undersøge det nærmere.

Udenlandspraktikken gav os mulighed for at kombinere uddannelse og faglighed med personlige oplevelser og udvikling. Vi var alle nysgerrige på at opleve en ny kultur og en anderledes skoleform, og derfor var det en oplagt mulighed for os.

"Det var en oplevelse, der både udfordrede og udviklede os personligt og professionelt.
Det var grænseoverskridende og enormt lærerigt for os at kaste os ud i den her udlandspraktik. Både rent fagligt og personligt kræver det at man begiver sig ud på dybt vand." 

Emilie, lærerstuderende

Spørgsmål: Hvordan var processen op til at komme afsted?

Svar: Da vi først havde besluttet at forsøge at komme afsted startede en proces med at få ansøgt om praktiksted, og efterfølgende få styr på de praktiske detaljer om flybilletter, bolig, vacciner, visum mv. Det var en lidt krævende proces, men det var en stor hjælp at vi havde hinanden og vores praktikvejleder fra VIA, som var erfaren i det hele, og kunne være en god hjælp for os. 

Det hele krævende en del planlægning – men det var helt sikkert det hele værd i sidste ende. 

Elever på skolen i Indonesien

Spørgsmål: Hvordan var det at være i udlandspraktik?

Svar: Det var en fantastisk oplevelse. For os var det en kæmpe gave at kunne dele oplevelsen med hinanden - og samtidig skabe venskaber for livet. Vi fik en unik indsigt i et anderledes skolesystem og en ny kultur og kom hjem med både faglige og personlige erfaringer og minder i bagagen.

I begyndelsen var det en smule grænseoverskridende, fordi alting var så nyt. Men hurtigt blev det hverdag, efterhånden som vi lærte eleverne, lærerne og især vores mentorer på skolerne at kende og blev en del af skolens daglige liv.

Udover at vi fik en masse praksiserfaring med os hjem, havde vi også en stærk fornemmelse af, at vi som studerende fra Danmark kunne bidrage med nye idéer til at gøre skoledagen sjovere - både for eleverne og lærerne. Udover at assistere og undervise i vores respektive fag, lavede vi små "brain breaks" og legende aktiviteter for at understøtte læringen på en mere engagerende måde.

Det var noget nyt for både elever og lærere, og de tog rigtig godt imod det - lærerne fortalte, at det helt klart var noget, som de ville bruge fremover. Det var fantastisk at opleve deres begejstring og mærke, at vi faktisk kunne bidrage og gøre en forskel.

 

Spørgsmål: Hvad var det bedste ved at være afsted?

Svar: Vi gjorde os virkelig umage for at få det maksimale ud af de syv uger, vi var rejst afsted. Praktikken varede 6 uger, og vi havde derfor også lidt fri til at opleve Indonesien. Vi kom derfor retur til Danmark med en masse rejseminder, som udover selve praktikken også indebar kulturelle eventyr som orangutanger i Borneos jungle, templer, vandfald og endelig en daseferie på Bali. 

Elever på praktikskolen i Indonesien

Tre gode råd til andre, der overvejer at tage et udlandsophold gennem læreruddannelsen

  1. Spring ud i det – det er en unik mulighed for både faglig og personlig udvikling

  2. Vær åben og nysgerrig over for kulturforskelle – det gør oplevelsen meget bedre

  3. Planlæg i god tid og støt hinanden i processen – det kan være praktisk krævende, men det er det hele værd