Alberte føler sig nu mere sikker i rollen som lærervikar

Efter gymnasiet startede Alberte som lærervikar for at prøve drømmen om at blive lærer af. Det viste sig hurtigt at være lige noget for hende – selvom rollen som vikar også kan byde på udfordringer. Et lærervikarkursus på VIA University College gav hende de redskaber, hun manglede for at føle sig godt klædt på til jobbet. 

Alberte Mosekjær

Det er fedt at være vikar - men kan også være svært

I løbet af gymnasietiden havde Alberte egentlig planer om at blive politibetjent. Men savnet til efterskolelivet og en spirende interesse for undervisning fik hende til at tænke i nye baner.

“Jeg kunne bare mærke, at jeg havde lyst til at være lærer. Så jeg tænkte – nu prøver jeg det af som lærervikar og ser, om det virkelig er noget for mig,” fortæller Alberte.

Hun kastede sig derfor ud i arbejdet som lærervikar, og fandt hurtigt ud af, at det var lige noget for hende. Men vikartjansen bød også på situationer, hun ikke altid vidste, hvordan hun skulle håndtere.

“Jeg er håndboldtræner, så jeg er vant til at stå foran børn og unge – men det er en helt anden arena at stå i et klasselokale. Jeg oplevede udfordringer, jeg ikke lige havde værktøjerne til at løse. For eksempel hvordan jeg på en god måde kan løse de konflikter, der ofte opstår mellem eleverne – eller hvad jeg kan gøre, hvis ikke jeg får en fyldestgørende vikarplan,” fortæller hun.

Lærervikarkurset ramte plet

Da skolelederen på hendes skole fortalte om VIAs lærervikarkursus, var Alberte ikke i tvivl om, at det var noget for hende.

“Jeg syntes, det lød mega relevant, for jeg manglede nogle konkrete værktøjer til, hvordan jeg kunne håndtere de situationer, jeg stod i som vikar - og det har jeg helt klart fået,” fortæller hun.

På kurset, som blev afholdt af undervisere fra læreruddannelsen på VIA, arbejdede deltagerne med temaer som konflikthåndtering, klasseledelse, brain breaks og timeplaner – og fik praktiske råd til, hvad man gør, når vikarplanen mangler. Temaer, der ifølge Alberte, ramte lige det, hun havde håbet på at få ud af dagen.

En ekstra bonus ved kurset var den sparring, hun havde med de andre vikarer.  

<span class="cf0">"Det var virkelig fedt at udveksle erfaringer med andre vikarer, hvilket der var rig mulighed for, når vi skulle arbejde sammen i grupper. Vi står jo med mange af de samme udfordringer, og alle havde oplevelser, som andre kunne lære af. Det var fedt!"</span>

Værktøjerne fra kurset er allerede i brug

Noget af det, Alberte særligt har taget med sig fra kurset, er nye måder at kommunikere med eleverne på.

“Vi lærte om det, man kalder girafsprog og ulvesprog – altså hvordan man kan tale til eleverne på en måde, der anerkender deres følelser i stedet for at optrappe konflikter,” forklarer hun.

Det har allerede hjulpet hende i flere situationer – især i de yngre klasser, hvor små konflikter hurtigt kan vokse sig store og fylde meget.

“Når to elever fx kommer op at skændes eller den ene slår, prøver jeg at anerkende begge parter i stedet for bare at skælde ud. Det gør en kæmpe forskel for stemningen i klassen.”

Udover kommunikationen har Alberte også fået redskaber til at strukturere timerne bedre – også når vikarplanen mangler.  

<span class="cf0">“Jeg har fået idéer til, hvordan jeg kan skabe ro og struktur i klassen, selvom vikarplanen ikke er på plads. Det gør mig meget mere tryg som vikar </span><span class="cf1">– og g</span><span class="cf0">ør undervisningen sjovere for både mig og eleverne.” </span>

Klar anbefaling herfra

For Alberte har kurset gjort det både lettere og sjovere at være lærervikar.

“Jeg fik præcis de værktøjer, jeg håbede på – og en masse flere, som jeg ikke havde tænkt over, men som gør mit arbejde meget lettere og sjovere,” siger hun.

Hun tøver heller ikke med at anbefale kurset til andre:  

“Jeg synes helt klart, at alle lærervikarer burde tage kurset – uanset om man drømmer om at blive lærer eller ej. Det giver virkelig noget at stå stærkere i rollen som vikar.” 

Efter kurset føler Alberte sig både mere sikker i rollen som lærervikar – og er kun blevet endnu mere bekræftet i, at lærervejen er den rigtige for hende.