
”Jeg valgte at tage min praktik i udlandet, fordi jeg ville udfordre mig selv fagligt og opleve, hvordan undervisning ser ud i en anden kultur og et andet skolesystem. Jeg havde en stor nysgerrighed på USA, og jeg så opholdet som en oplagt mulighed for at udvikle mig både som lærer og som menneske.”
Thias blev opmærksom på muligheden for at tage sin praktik i udlandet gennem en af VIAs internationale vejledere og fik en af de to praktikpladser, VIA har aftale om med den amerikanske skole.
Amerikansk kultur ind under huden
Under sit ophold valgte Thias at bo hos to forskellige værtsfamilier, som spillede en stor rolle i hans oplevelse og personlige udvikling under opholdet. ”De var utroligt imødekommende og dygtige til at vise mig, hvad Texas har at byde på – fra min første NBA-kamp til cykelture gennem smuk natur og mange andre oplevelser, som jeg ellers aldrig ville have fundet på egen hånd.”
Højt niveau og nye perspektiver
Med undervisningsfagene engelsk, matematik og idræt var det oplagt for Thias at søge mod skolen i Texas, hvor han fik mulighed for at undervise på tværs af klassetrin. ”Jeg underviste piger i idræt på 5.-6. klassetrin, algebra for en 9. klasse samt engelsk litteratur for fem 10. klasser. Skolens faglige niveau var generelt højt – så jeg var nødt til at være velforberedt til undervisningen”.

Trinity Valley School er en privat, uafhængig skole med et stærkt akademisk fokus, der tilbyder undervisning fra pre-kindergarten til og med 12. klassetrin.
Under opholdet blev Thias inspireret til at skrive sin eksamen i pædagogisk psykologi - om vigtigheden af at undervise i forskellige læringsrum – og ikke undervurdere bestemte undervisningsformer blot fordi, de er anderledes end den tradition, man kommer fra. ”Det vigtigste, jeg tager med mig hjem, er en større forståelse for, at undervisning aldrig bør blive endimensionel, hvor en lærer læner sig op ad sin pædagogiske religion. Vi skal selvfølgelig bibeholde vores styrker herhjemme – som fx samarbejdsfremmende pædagogik/didaktik, men vi må ikke undervurdere betydningen af struktur og tydelige rammer i en kontekst, der kan fremme elevernes selvstændighed”.