315 års pædagogisk erfaring på merituddannelsen

Lonnie Piilgaard er uddannet pædagog fra merituddannelsen i VIA. Den erfaring, forskellighed og store viden, der er på et merithold, er en enorm styrke i uddannelsen, mener hun. 

Lonnie Pilegaard meritpædagog fra VIA Pædagoguddannelsen

”Der var så utrolig mange oplevelser fra pædagogisk arbejde samlet på et sted. Det gav både en stor viden og et fantastisk sammenhold med mange faglige, men bestemt også personlige inputs i undervisningen”. Sådan siger 38-årige Lonnie Piilgaard, der tog merituddannelsen fra VIA for seks år siden.  

Hun startede egentlig på den almindelige pædagoguddannelse, men en skilsmisse tvang hende ud på arbejdsmarkedet. Først flere år senere havde hun mod og økonomi til at genoptage studiet. 
”Jeg vidste, at jeg ville være pædagog og med en merituddannelse kunne jeg også få det til at hænge sammen – både økonomisk og med mine børn,” siger Lonnie.

Merituddannelsen er nemlig bygget op, så det første år er fuld tid med undervisning som på den almindelige pædagoguddannelse. Resten af uddannelsen er det tilrettelagt, så de studerende er på uddannelsen to dage om ugen, og har mulighed for at arbejde på en institution de tre øvrige dage. 

Pædagogisk erfaring perspektiverer teorien

For at komme ind på merituddannelsen skal de studerende have mindst to års erfaring med pædagogisk arbejde. Desuden har mange studerende samtidig pædagogisk arbejde ved siden af, så de hele tiden kan afprøve den pædagogiske teori i praksis.  

”Det er helt klart den pædagogiske erfaring, der er samlet på uddannelsen, der gør merituddannelsen til noget særligt. På vores hold regnede vi ud, at vi samlet havde 315 års erfaring med pædagogisk arbejde. 315 år. Der var altid en af os, der kunne perspektivere de teoretiske inputs med en pædagogisk erfaring. Det er et utroligt plus for uddannelsen,” siger Lonnie Piilgaard. 

Plads til forskellighed

Hun fortæller videre, at der altid var god plads til at diskutere på holdet, hvor der også var plads til forskelligheder. 

”Jeg oplevede et fantastisk modspil i diskussionerne. Ikke modstand. Når vi var uenige, kunne vi altid belyse emnet fra mange forskellige perspektiver. På meritten har jeg mødt mennesker, der er meget forskellige. Og lært, at alle har en historie, alle har noget, de bøvler med. Men det stærke sammenhold i en gruppe, der deler så mange erfaringer, gjorde os stærke. Både personligt og fagligt,” siger Lonnie Piilgaard. 

Lærerne udfordrer os fagligt

Hun fremhæver også lærernes rolle på merituddannelsen. For ifølge hende, så betyder de mange diskussioner også et stort engagement. Og det gjaldt også lærerne. 

”Lærerne var rigtig gode til at udfordre os fagligt, så vi kom ud i mange hjørner og i dybden med de emner, vi arbejdede med. Og de var tætte på os og bakkede op, når der var behov for det. Jeg havde fx en fantastisk vejleder, der tog mig i hånden, hver gang jeg var ved at falde. Det var lige det, der skulle til,” siger Lonnie Piilgaard, der til enhver tid vil anbefale merituddannelsen til folk med pædagogisk erfaring. Selv har hun arbejdet i det pædagogiske felt i over fem år efter endt uddannelse og vil nu gå nye veje. Derfor læser hun nu Pædagogisk Antropologi på Danmarks Pædagogiske Universitet. 

 

Merituddannelsen

  • For at tage en meritpædagoguddannelse skal du have mindst to års erfaring med pædagogisk arbejde.
  • Det første år foregår på fuld tid og på samme måde som den almindelige pædagoguddannelse. Fra andet år er uddannelsen på deltid med plads til at kombinere det med pædagogisk arbejde. 

Mød studerende og færdiguddannede fra pædagoguddannelsen (Merit)