Praktik former min identitet som psykomotorisk terapeut

Lea læser på VIA Psykomotorikuddannelsen i Randers og har netop været i praktik på bostedet Hamarhus, der er målrettet unge med autisme. Hun oplever, at praktik er helt essentielt for at skabe en identitet som professionel. 

Lea Fjordside studerer på VIA Psykomotorikuddannelsen

”Vi kan godt træne en hel masse på skolen, men det er i den virkelige verden, at man for alvor får skabt sin identitet som professionel. Praktik er en meget vigtig del af uddannelsen, for den betyder, at man har nogle oplevelser og erfaringer at bygge videre på, når man står som færdiguddannet og skal ud på arbejdsmarkedet,” siger Lea Fjordside Christensen.

Hun er 26 år og bliver færdiguddannet fra VIA Psykomotorikuddannelsen i Randers til sommer. I løbet af sin uddannelse har hun både været i praktik i en børnehave, på et rehabiliteringscenter på Færøerne og senest i tre måneders praktik på bostedet Hamarhus i Viborg, der er målrettet unge med autisme.

”Jeg ser praktik som en bro mellem studie og fremtidens arbejdspladser. Det er her, hvor arbejdsgivere og kolleger får øjnene op for, hvad det særlige er, vi kan bidrage med som psykomotoriske terapeuter. Og praktik hjælper mig med at forme og træne, hvem jeg er som professionel,” forklarer Lea.

Teori og praktik går hånd i hånd

På bostedet Hamarhus har Lea både arbejdet med individuelle psykomotoriske behandlingsforløb, fysiske træningsforløb og gruppeaktiviteter med de nogle af de unge med autisme.

”Et af de specialområder, vi har fået undervisning i på femte semester, er autisme, og derfor var det rigtig spændende at komme ud i praktik på sjette semester og få koblet teorien med praksis. Det særlige ved vores fag er, at vi arbejder helhedsorienteret med krop og psyke, hvilket passer rigtig godt til den målgruppe,” siger Lea.

Hun forklarer, at de fleste mennesker med autisme oplever en eller anden form for sanseforstyrrelse, hvor deres sanser kan komme på overarbejde. Det kan gøre dem stressede, og derfor kan der være brug for at få ro på kroppen og på tankerne.

Fokus på både krop og sind

”Det jeg rigtig godt kan lide ved vores uddannelse er, at den er ekstrem faglig. Vi har blandt andet anatomi, fysiologi og psykologi. Det betyder, at vi både har virkelig gode forudsætninger for at tilrettelægge fysiske træningsforløb samtidig med, at vi er gode til at skabe relationer og have fokus på samtalen og det psykiske aspekt,” fortæller Lea.

Det var netop kombinationen af det fysiske og det psykiske aspekt ved uddannelsen, der tiltalte Lea, da hun stod og skulle vælge uddannelse.

”Jeg har overvejet at læse psykologi, men jeg holder rigtig meget af det holistiske menneskesyn, der kendetegner psykomotorikuddannelsen. I min optik kan man ikke skille mennesket i to og behandle hoved og krop som to adskilte dele. Psykomotorisk behandling omfavner det hele,” forklarer Lea.

Studerende øver sig på borgere

Hendes bedste råd til andre, der overvejer at læse til psykomotorisk terapeut er at melde sig til en introworkshop på uddannelsen i Randers, så man kan få en smagsprøve på faget og uddannelsen. Alternativt kan man også melde sig som ekstern klient, og få gratis psykomotorisk behandling af studerende, der skal øve og træne deres færdigheder.

I forhold til fremtiden og karrieremuligheder, ser Lea mange forskellige jobmuligheder.

”Der er mange områder, der fanger min interesse. Fx rusmiddelbehandling, krisecenter, unge i mistrivsel og mennesker med autisme. Ideelt set kunne jeg tænke mig en kombination af deltidsjob som selvstændig behandler og deltidsjob i en virksomhed eller organisation,” siger Lea.

Mange karrieremuligheder

Hun er meget optimistisk i forhold til fremtidens jobmuligheder, da hun oplever, at interessen og efterspørgslen efter psykomotoriske terapeuter er stigende.

”Jeg ser flere og flere jobopslag, hvor arbejdsgiverne specifikt søger psykomotoriske terapeuter. Særligt psykiatrien har fået øjnene op for, hvad vi kan. Men det gælder også mange andre offentlige og private arbejdsgivere. Det er virkelig fedt, ” fastslår Lea.