Sofie og Peter læser på softwareingeniøruddannelsen i Viborg med et helt særligt speciale

I 2024 slog VIA University College dørene op for Danmarks eneste ingeniøruddannelse med speciale i XR-teknologi. Her bliver de studerende klædt på til at udvikle digitale løsninger ved hjælp af Augmented-, Virtual- og Mixed Reality - teknologier, der bruges i alt fra computerspil til interaktive oplevelser. Sofie og Peter er blandt de første på den nye uddannelse.

to studerende foran en gammel spillemaskine

Styrken ved en nyoprettet uddannelse

Sofie Zhuk Sørensen og Peter Hougaard begyndte på uddannelsen i Viborg i sommeren 2024 og går nu på 2. semester. De er dermed blandt de allerførste studerende på den nyoprettede softwareingeniøruddannelse med speciale i XR - en professionsbachelor, som kombinerer teori og praksis, og varer 3,5 år. At være blandt de første studerende ser de dog ikke som en ulempe – tværtimod:

”Det er spændende at være de første, og vi har stor indflydelse på, hvad vi får lov at arbejde med,” fortæller Peter. Sofie nikker og tilføjer: ”Ja, underviserne og lederne vil meget gerne høre fra os, hvordan det går, da de gerne vil forbedre og udvikle uddannelsen hele tiden.”

Den tætte dialog med underviserne handler ikke kun om fagligt indhold, men også om trivsel. Ifølge Sofie og Peter er det nemt at få hjælp – både i og uden for undervisningen:

Jeg kom fra STX og anede intet om kodning eller programmering, da jeg startede. Men underviserne har været virkelig gode til at tage én i hånden og har gjort meget ud af, at man altid kan kontakte dem, hvis man har brug for hjælp

Sofie Zhuk Sørensen

Fag til enhver smag - og til enhver drøm

De studerende arbejder blandt andet med programmering, systemudvikling og udvikling af digitale løsninger til fremtidens behov. Uddannelsen giver dem kompetencer inden for blandt andet spiludvikling, VR, AI, softwareudvikling og robotteknologi.

Sofie og Peter har hver deres drøm for fremtiden, men fælles for dem er, at uddannelsens fag spænder vidt og åbner døre til mange forskellige karriereveje.

Da de blev introduceret til praktikforløbet, som finder sted på 5. semester, hørte de bl.a. et oplæg om, hvordan teknologi kan hjælpe børn på hospitaler med at føle sig trygge og godt tilpas under undersøgelser. Det inspirerede især Sofie:

”Hvis jeg kan få bragt min uddannelse sammen med noget pædagogik, tror jeg, det kunne være en retning, jeg godt kunne tænke mig at arbejde med.”

Peter fandt sin vej til uddannelsen gennem et frivilligt projekt, hvor han lavede læringsspil til spejdere – og interessen for kodning voksede hurtigt:

”Jeg blev helt hooked på det og ville bare gerne blive bedre og bedre. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde for en større spilvirksomhed i fremtiden.”

Fællesskabet vokser på tværs af uddannelser

Uddannelsen er fysisk placeret i et kreativt miljø – nemlig under samme tag som VIA-uddannelsen The Animation Workshop, forkortet TAW, der regnes for en af verdens førende inden for computeranimation..

Samarbejdet giver de studerende mulighed for at forene tekniske og kreative kompetencer på tværs af fagligheder. Peter har blandt andet startet en spiludviklerklub i samarbejde med TAW, hvor kunstnere fra animationsuddannelsen og ingeniørstuderende fra softwareuddannelsen mødes og udvikler spil sammen.

Både Sofie og Peter oplever, at campusmiljøet er præget af åbenhed og fællesskab. Her er det let at falde i snak – både på tværs af hold og uddannelser.

Ifølge Peter, er det med til at styrke fællesskabet, at mange studerende deler de samme interesser – både fagligt og i fritiden:

”Vores værdier er meget de samme. Vi er mange der nørder spil, gamer i vores fritid og generelt bare godt kan lide spil.”

Kreativitet og teknik mødes

Det her er ikke en traditionel softwareingeniøruddannelse. De studerende arbejder i højere grad visuelt – med modificering af pixels og stor kreativ frihed i deres projekter. Et eksempel på det er årets Royal Run, som i år også finder sted i Viborg. Her har de studerende fået til opgave at udvikle interaktive oplevelser, som både tilskuere og deltagere kan afprøve.

Sofies gruppe har skabt en alternativ version af det klassiske ’Whac-A-Mole’-arkadespil, nemlig ’Whac-A-Royal’. I denne AR-baserede udgave har muldvarperne fået kongekroner og diademer på, og deltagerne kan – ved at bevæge sig rundt med deres telefon – finde figurerne i det fysiske rum og banke dem i hovedet virtuelt.

Peters gruppe har i stedet lavet en GPS-baseret oplevelse: en slags skattejagt gennem Viborg, hvor deltagerne samler juveler og skattekister op. De værdifulde fund kan bruges til at tjene guldmønter, som man så kan omsætte til sjove filtre i spillet.

Opgaven giver de studerende mulighed for at afprøve både deres tekniske kunnen og deres kreative idéer i praksis – og netop denne kombination er med til at gøre uddannelsen unik.

Det er meget mere visuelt det vi laver. Vi skal have ting ud på en skærm – og det skal være stort, og det skal være flot. Det er det, der adskiller os fra almindelige softwareingeniøruddannelser.

Peter Hougaard

Sofie og Peter har stadig fem semestre foran sig, men retningen er klar: De vil bruge deres tekniske og kreative evner til at gøre en forskel – uanset om det bliver gennem spil, læring eller oplevelser i den virtuelle verden. Som en del af det allerførste hold er de med til at lægge sporene for fremtidens digitale løsninger.