Softwareingeniør med speciale i XR

Med specialiseringen i XR bliver du ekspert i udviklingen inden for både Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) og Mixed Reality (MR). Der er mange spændende udfordringer, når man skal udvikle XR - og som XR kan være med til at løse i fremtiden. Det kan fx være inden for gaming, interaktive oplevelser eller udvikling af simulationer, der kan hjælpe andre.
software AR/VR speciale

Type
Diplomingeniør
Varighed
3,5 år
Studieby
Viborg
Studiestart
August
Praktik
20 uger

Adgangskrav og optagelse

For at blive optaget på softwareingeniøruddannelsen med speciale i XR, skal du opfylde bestemte adgangskrav. Du kan søge ind på uddannelsen i Viborg gennem kvote 1 eller kvote 2, og der er studiestart i august.  

  • På softwareingeniøruddannelsen med speciale i XR er du garanteret en studieplads, hvis du lever op til adgangskravene, da der er frit optag på uddannelsen. I kvote 1 bliver du optaget alene på baggrund af din gymnasiale eksamen. I kvote 2 bliver du optaget på dine samlede kvalifikationer.

    Er du uddannet datamatiker, IT-Teknolog med softwarespecialisering, eller har du en anden relevant uddannelse, skal du søge om merit. Du skal dog stadig opfylde adgangskravene til softwareingeniøruddannelsen.

    Adgangskrav kvote 1

    Adgangskrav kvote 2

    Ansøgningsfrister

    Du søger ind på uddannelsen på optagelse.dk, som åbner for ansøgninger d. 1. februar.
    Ansøgningsfrist for at søge ind i kvote 2 er d. 15. marts kl. 12.00 og ansøgningsfrist for at søge ind i kvote 1 er d. 5. juli kl. 12.00.    

    Da der er frit optag på uddannelsen, kan man søge om optagelse helt frem til studiestart, hvis der er ledige pladser.

    Specifikke adgangskrav

    • Matematik A
    • Engelsk B
    • Fysik B eller geovidenskab A

    Alle de krævede fag skal være bestået med et vægtet gennemsnit på minimum 2,0. Det vægtede gennemsnit udregnes af alle karakterer, der fremgår af dit eksamensbevis. Kravet gælder optagelse i både kvote 1 og kvote 2.

    Har du spørgsmål til adgangskrav og optagelse, så kontakt vores optagelsesvejleder og hør nærmere.

  • Du søger ind på uddannelsen til Softwareingeniør med speciale i XR på optagelse.dk, hvor du skal vælge “Diplomingeniør i softwareteknologi” med KOT-nummer 49322.  

    OBS: Vi forbeholder os ret til ikke at oprette hold i tilfælde af for få ansøgere.  

    Læs mere om ansøgningen under fanen ‘Ansøgningsproces’.  

    Ansøgere uden dansk statsborgerskab 

    Er du ikke EU/EØS – borger skal du dokumentere din opholdsstatus, da dette er afgørende for, om du opfylder kriterierne for at være berettiget til en gratis uddannelse i Danmark. 

    Følgende skal uploades som dokumentation for din opholdstilladelse:

    • For-og bagside af opholdskortet
    • Brev med afgørelse fra de danske myndigheder (med henvisning til hvilken paragraf, din opholdstilladelse er givet efter)
    • Ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse, hvis din opholdstilladelse udløber inden studiestart  

    Betaling for uddannelsen 

  • Opfylder du ikke adgangskravene for den uddannelse, du ønsker at søge ind på, kan du læse mere om hvilke muligheder du har her

    Adgangskursus til ingeniøruddannelser 

    Hvis du har en erhvervsmæssig uddannelse og mangler en adgangsgivende eksamen, kan du tage et adgangskursus til ingeniøruddannelserne. 

    Adgangskurset varer et år og er målrettet dig, som har en erhvervsuddannelse eller to års relevant erhvervserfaring. 

    Læs mere om VIAs adgangskursus til ingeniøruddannelser

  • Sådan søger du ind

    Du skal udfylde og underskrive din ansøgning samt uploade dokumentation på optagelse.dk. Du skal søge under "videregående uddannelse" på siden og derefter vælge den uddannelse, du vil søge ind på. 

    Har du brug for hjælp?

    Du kan finde vejledninger til selve ansøgningen på optagelse.dk. Har du spørgsmål til din ansøgning, du ikke kan finde svar på, er du velkommen til at kontakte vores optagelsesteam på studieservice.info@via.dk

    Du kan også finde svar på de mest stillede spørgsmål i FAQ'en her.

    Følg din ansøgning

    Du kan følge behandlingen af din ansøgning på VIAs optagelsesportal, som er nemStudie.dk. Når du har søgt ind på en uddannelse gennem optagelse.dk, vil du efter lidt tid modtage en mail til den mailadresse, du har angivet på optagelse.dk, hvor du bliver bedt om at oprette en bruger på nemStudie. 

    Vær opmærksom på, at du får vigtige informationer vedrørende din ansøgning gennem nemStudie, og det er derfor vigtigt, at du opretter en bruger og logger ind på portalen med jævne mellemrum i hele ansøgningsperioden.

    Svar på din ansøgning

    Du får svar på din ansøgning den 28. juli via nemStudie.dk.

    Det er også her, du skal bekræfte, om du vil have den tilbudte studieplads. Husk at acceptere studiepladsen inden for den angivne tidsfrist – ellers mister du den.

  • Klage – kun ved retlige spørgsmål

    Du kan klage til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når klagen vedrører retlige spørgsmål vedrørende din afgørelse. Fristen for at indgive en klage er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.

    Det betyder, at du kan klage, hvis du mener, at afgørelsen strider imod gældende ret f.eks. forvaltningsloven, lov om ligestilling af kvinder og mænd og de almindelige forvaltningsretlige principper. Du kan ikke klage over faglige vurderinger og konkrete skøn.

    Hvis du fortsat mener, at afgørelsen strider imod gældende ret, skal du sende din klage til VIA University College, studieservice.optag@via.dk, senest 2 uger efter den dato, hvor du modtog afgørelsen. I det tilfælde hvor sagen ikke genoptages, sender VIA den samlede sag videre til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

    Klagevejledning  — Uddannelses- og Forskningsministeriet

    Regler for ansøgning og optagelse

    Inden du søger ind på Bygningsingeniøruddannelsen, anbefaler vi, at du orienterer dig i reglerne for ansøgning og optagelse. Fejl i ansøgningen kan betyde, at du ikke kan blive optaget på uddannelsen.

    Læs reglerne for ansøgning og optagelse.

  • Optagelsesvejleder for Softwareingeniør

    Marlene Sand
    T:+ 45 87 55 43 20
    E: studieservice.info@via.dk

Mød studerende og færdiguddannede

At studere til softwareingeniør med speciale i XR

  • Under uddannelsen til softwareingeniør har du løbende fag, som klæder dig på inden for den ingeniørfaglige verden og du opbygger en bred portefølje af kompetencer, som kan bruges i mange forskellige retninger. Samtidig opnår du specialiseret viden gennem fag, der er direkte rettet mod softwareudvikling og -teknologi. 

    Desuden, har vi på tværs af alle vores uddannelsesretninger på VIAs ingeniøruddannelser et gennemgående fokus på bæredygtighed, digitalisering og innovation samt entreprenørskab. Det vil være grundlæggende elementer, som vi arbejder aktivt med gennem hele uddannelsen og som indgår som en naturlig del af undervisning, semesterprojekter og praktik. 

    Nyeste teknologi og udstyr 

    Med en specialisering i XR-teknologier får du hands-on erfaring med den nyeste udvikling inden for Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) og Mixed Reality (MR). Du lærer at udvikle XR-løsninger til både spil, interaktive oplevelser og avancerede simulationer, der fx kan bruges i undervisning, træning eller problemløsning i praksis. 

    Uddannelse tæt på branchen 

    XR-specialiseringen foregår i samarbejde med The Animation Workshop (TAW), der er blandt de bedste i verden inden for computeranimation. Se mere om TAW her.   

    Uddannelsens opbygning 

    De første fire semestre er bygget op omkring forskellige temaer.  

    1. semester: PC-spil 
    2. semester: Mobilapplikationer
    3. semester: Industriel XR
    4. semester: Multiplayer netværksspil

    På femte semester skal du i praktik, og på sjette og syvende semester har du både obligatoriske fag og valgfag, hvor du får mulighed for at specialisere dig i den retning, der interesserer dig. 

    Se kursusbeskrivelser for uddannelsen til softwareingeniør i Viborg 

  • SPL – Spiludvikling 1, 2 og 3  

    På kurserne lærer du at bruge Game Engines og hvordan spilmotorer fungerer, samt hvordan man takler tekniske udfordringer som udvikler. Du får viden om fundamentale emner inden for spiludvikling og real-time applikationer. Vi vil komme til at diskutere samt implementere forskellige gameplay features. Derudover lærer du at analysere, designe, dokumentere og implementere et distribueret system herunder opnå forståelse for fordele og ulemper ved en distribueret arkitektur. 

    DAP1 – Digital Animationsproduktion 

    Det er vigtigt som spiludvikler at forstå grundlæggende emner så som polygoner, teksturer samt belysning af traditionelt 3D grafik.  Kurset vil omhandle værktøjer, som anvendes i industrien til modellering og animation. Du får en introduktion i at konstruere og modellere 2D og 3D animation, samt hvordan vi bruger dem i spil. 

    OOP1 – Softwareudvikling med UML og C# 

    På kurset bliver du trænet i objektorienteret programmering i C#, så du bliver i stand til at konstruere programmer, samt analysere og designe UML diagrammer, så det bliver nemmere at indgå i samarbejde på softwareudviklingsprojekter.  

    SWE1 – Softwareudvikling og processer 

    På dette kursus lærer du at anvende softwareingeniørkoncepter, der bruges til at udvikle objektorienteret software, herunder at strukturere softwareudviklingsprocessen ved at anvende Scrum og Unified Process (UP) til at gennemføre analyse, design og testbeskrivelser for at eksemplificere en endelig løsning fra et virkeligt problem. Dette involverer indsamling af krav (Use Cases og ikke-funktionelle krav), samt at udarbejde domænemodeller, interaktionsdiagrammer, designklassediagrammer, designmønstre, testbeskrivelser. 

    WWW1 – Webudvikling 1 

    Kurset introducerer dig til de grundlæggende web-teknologier HTML, CSS og JavaScript herunder standarder og værktøjer til grundlæggende web-programmering. Du bliver introduceret til anvendelse af de grundlæggende web-teknologier sammen med WebGL  Kurset introducerer dig også til moderne programmeringssprog, framework og teknologier, der anvendes ved udvikling af webapplikationer, ligesom Games Engines til webapplikationer introduceres. Der ses på programmeringsparadigmer og principperne fra de anvendte frameworks og værktøjer.

    MSU1 - Matematik for Spiludviklere

    Kurset giver grundlæggende viden om lineær algebra og dens anvendelser, så det bliver muligt ikke kun at forstå, men også at anvende lineær algebra til løsning af praktiske tekniske problemer. Færdigheder i lineær algebra er af stor betydning, når man beskæftiger sig med scientific computing, billedbehandlingsgrafik, robotteknologi, algoritmer, kodningsteori og mere. 

    XRT1 – XR Teknologier

    På dette kursus bliver du introduceret til forskellige XR-teknologier. Vi vil fokusere meget på forskellige XR Teknologier så som, Virtual Reality og du vil lære hvordan man kan bruge det i forskellige praktiske eksempler.

    DSB1 – Udvikling af databasesystemer

    Mange real-time applikationer bruger databaser til at gemme og finde objekter hurtigt. Her lærer du om metoder til at designe, implementere og drive enkeltbruger relationelle databaser samt at implementere CRUD-operationer fra .Net baserede applikationer. 

    GFX1 – Computergrafik 1

     Dette kursus vil introducere dig i hvordan et grafikkort fungerer og hvordan man kan få et grafikkort til at rendere 3D grafik. Den studerende vil blive introduceret til hvordan en traditionel Hardware Graphics Pipeline er sat sammen og hvordan GPUen og Video Memory fungerer på moderne grafikkort. Kurset vil også lære at implementere belysningsmodeller samt simple grafiske effekter i et high-level shadersprog. 

    DIS1 – Distribuerede systemer og sikkerhed

    Dette kursus lærer dig at analysere, designe, dokumentere og implementere et distribueret system herunder opnå forståelse for fordele og ulemper ved en distribueret arkitektur. 

    Multiplayer- og online spil kan være utrolig underholdende man de kan ikke implementeres uden en fundamental viden om netværk. På kurset opnår du grundlæggende forståelse for computernetværk, protokoller, sikkerhedsteknologier og kryptering i Internettet. Du bliver også introduceret til brugen af SignalR (web socket) med C# programmer. 

    ADS1 – Algoritmer og datastrukturer

    For at kunne udvikle effektive og hurtige real-time applikationer er det vigtigt at man forstår at anvende en computers hukommelse så effektivt som muligt. Her lærer du at designe, implementere og analysere forskellige algoritmer samt forskellige avancerede datastrukturer som er gearet til spil.

    CCP1 - (C++)

    Kurset introducerer programmeringssproget C++ (17). Dette sprog er kendt for dens kompleksitet samt hastighed og bliver derfor ofte brugt til at udvikle real-time applikationer så som 3D Software og Game Engines. Yderlig bliver sproget brugt i Unreal Engine og kurset er derfor også relevant for Gameplay programmører. Den studerende vil blive introduceret i hvordan man implementere grundlæggende kode, så som, løkker, arrays, funktioner, klasser, polymorphism, templates, pointers og references. Den studerende vil også blive introduceret til hvordan man mest effektivt debugger og tester kode. 

    STE1 – Storytelling

    Dette kursus udforsker storytelling fra et teknisk perspektiv, hvor vi undersøger hvordan man opbygger en meningsfyldt interaktiv fortælling. Der undervises i grundlæggende narratologi hvor du lærer at forstå og analysere fortællestrukturer og plots og du bliver i stand til at evaluere forskellige løsningsmodeller, samt designe og udvikle softwaresystemer som understøtter afviklingen af interaktive fortællinger. 

    GEN1 – Game Engine

    Kurset introducerer begrebet Game Engine. Vi vil historisk set kigge på hvordan Games Engines har udviklet sig gennem tiden og hvordan Games Engines i dag teknisk set fungerer på moderne hardware og hvordan vi kan bruge dem som udvikler. Vi vil diskutere hvad de kan bruges til og hvad mange af de populære Engines på markedet kan tilbyde. Vi vil også kigge på deres styrker og svagheder og hvorfor nogle spilfirmaer stadigvæk vælger at udvikle deres egne teknologier. 

    UEX1 – User Experience 

    I dette kursus udforsker unikke udfordringer og muligheder der opstår når man designer til Extended Reality. Traditionele UX principper udvides med interaktive 3D miljøer med immersive interaktive kontekste. I kurset kigger vi på intreaktionsdesign til XR/AR, ergonomi og principper fra kognitionspsykologien og testmetoder der kan være med til at sikre brugerne en optimal oplevelse.  

    De studerende vil prototype XR oplevelser og lave brugerstudier og tests, og vil derigennem blive i stand til at analysere, evaluere og designe optimale brugeroplevelser til XR-oplevelser. 

    Valgfag 

    GFX2 - Computergrafik 2

    Kurset tager over hvor GFX1 slap. Den studerende vil lære at implementere mere komplekse belysningsmodeller og kigge på koncepter så som Physical Based Shading, Deferred Rendering. Der vil også blive introduceret mere avancerede visuelle effekter for Real-Time grafik samt diskutere andre renderingsmetoder så som Raytracing. 

    PCO1 – Physical computing 

    MAL1 – Machine learning

    I dette kursus får du både teoretisk viden og praktiske færdigheder i anvendelsen af maskinlæringsmetoder til et spektrum af datatyper, der omfatter både strukturerede og ustrukturerede datasæt. Læreplanen er designet til at sikre, at du grundigt forstår og dygtigt kan udnytte avancerede værktøjer og teknikker, der er afgørende for dataforberedelse, forbehandling og udforskning. Du bliver rustet til at skelne underliggende strukturer og lave informerede forudsigelser. 

    AUD1 – Digital Audio

    Kurset vil introducere, hvordan et lydkort virker og grundlæggende hvordan lyd fungere på en computer samt gennemgå, hvordan lyd ofte bliver anvendt i spil og hvordan 3D lyd fungerer. Den studerende vil lære at implementere 3D lyd og hvordan forskellige effekter kan opnås ved brug af moderne hardware. 

    CAL1 - Calculus (Horsens) 

    Kurset giver dig viden om og praktisk erfaring med at anvende beregningsmetoder og -værktøjer. Vigtigst er det, at kurset gør det muligt for dig at anvende differentiel og integreret beregning til løsning af en bred vifte af problemer. 

    SMP1 - Stochastic Modelling and Processing 

    Den allestedsnærværende tilstedeværelse af usikkerhed og støj i ingeniørvidenskaben gør det obligatorisk at forstå og kvantificere tilfældige fænomener. For at nå dette mål vil kurset give en solid introduktion til teorien om stokastiske processer. Der lægges særlig vægt på applikationer, og den du vil modellere og analysere komplekse stokastiske situationer, som de opstår i praksis. Applikationerne inkluderer eksempler fra forskellige ingeniørområder såsom informationsteknologi og kommunikation, signalbehandling og mere. 

  • Teoretisk og praktisk klasseundervisning 

    Uddannelsen til softwareingeniør foregår primært som klasseundervisning og med stor vægt på problembaseret projektarbejde, hvor de studerende arbejder med konkrete cases fra reelle virksomheder. Din undervisning veksler mellem teori og praksis. Det betyder, at du lærer de teoretiske begreber gennem praktiske opgaver, projekter og cases.  

    Hvert semester bliver afsluttet med et semesterprojekt, der samler alle fag i én opgave.  

    Virksomhedsbesøg giver forståelse for branchen  

    På VIA uddanner vi i tæt samarbejde med virksomhederne og i løbet af uddannelsen bliver der arrangeret virksomhedsbesøg. Her besøger vi højteknologiske virksomheder fx med fuldautomatisk lagerstyring eller softwareudvikling. 

    På virksomhederne møder du færdiguddannede softwareingeniører, der fortæller om deres arbejde og de udfordringer, de møder.  

    Besøgene er en god mulighed for at se, hvordan en virksomhed fungerer. Samtidig får du indblik i nogle af de arbejdsopgaver, der findes inden for programmering og systemudvikling, og du får en fornemmelse af, hvordan en arbejdsdag kan udforme sig i branchen. 

    Tidligere studerende er gæstelærere 

    Du vil også møde gæsteforelæsere fra erhvervslivet. Det kan fx være tidligere studerende, der fortæller om deres karriere, arbejdsliv og arbejdsopgaver.  

    Fuldtidsstudium med forberedelse 

    Du skal være opmærksom på, at uddannelsen til softwareingeniør er et fuldtidsstudie, der kræver en gennemsnitlig arbejdsindsats på ca. 40 timer om ugen. 

  • Som studerende på uddannelsen til softwareingeniør får du et fagligt fællesskab i din klasse og et rummeligt studiemiljø på uddannelsen med både yngre og lidt ældre studerende. 

    Der er mange foreninger i VIA, som du kan engagere dig i, der har både sociale, faglige og studenterpolitiske formål. Du kan også dyrke det sociale liv i fredagsbarer, til studenterfester eller en eftermiddag med brætspil. 

    Særligt for nye studerende

    I løbet af studiestarten bliver du introduceret til både din uddannelse og livet på campus. Du får en faglig introduktion, møder dine medstuderende gennem forskellige aktiviteter og lærer, hvilke muligheder der findes på dit nye studiested.

    Undervejs møder du undervisere, studievejledere og mentorer, som står klar til at besvare dine spørgsmål og hjælpe dig godt i gang. De erfarne studerende fungerer som mentorer og støtter dig i at finde dig til rette i dit nye liv som studerende.

  • Du kan søge om SU på su.dk

    Find kontaktoplysninger på VIAs SU-vejledere

    Desuden kan du søge om SPS (Specialpædagogisk Støtte), hvis du har funktionsnedsættelse.

    Find kontaktoplysninger på VIAs SPS-vejledere

    Økonomi under praktikken

    Du får som hovedregel løn under praktikken, hvis den foregår i Danmark. Får du ikke løn, så får du din SU med. Det samme gælder, hvis du tager din praktik i udlandet. 

Praktik og internationale muligheder

På uddannelsen til softwareingeniør skal du på 5. semester i 20 ugers praktik i en virksomhed. Her skal du afprøve de kompetencer, du har fået på uddannelsen, i praksis. Du har også mulighed for at opnå internationale kompetencer i løbet af uddannelsen. 

  • Du kan tage din praktik i en virksomhed efter eget valg. Det kan fx være hos virksomheder der: 

    • Fremstiller digitale spil
    • Laver visuel kommunikation og e-learning
    • Laver computerprogrammering
    • Producerer interaktive og visuelle produkter
  • I praktikken får du en forsmag på arbejdslivet som softwareingeniør. Du får afprøvet din faglige viden på rigtige arbejdsopgaver i en virksomhed. Samtidig kan du få gode kontakter med arbejdsmarkedet inden for din studieretning.

    Praktikken giver god erfaring

    På praktikstedet løser du opgaver på lige fod med de øvrige ansatte. Ofte bliver du del af en gruppe eller et specifikt projekt, hvor du får lov at arbejde selvstændigt med opgaverne.

    Du får mulighed for at afprøve dine ingeniørmæssige kompetencer og andre færdigheder inden for fx kommunikation, tids- og projektstyring, innovation og teamwork.

    Praktikvejleder

    Du vil få tilknyttet en praktikvejleder fra VIA, som hjælper dig med at få et godt og udbytterigt praktikophold.  Du får normalt også tilknyttet en erfaren ingeniør på selve praktikstedet, der kan vejlede dig med faglig sparring og støtte.

    Økonomi under praktikken

    Du får som hovedregel løn under praktikken, hvis den foregår i Danmark. Får du ikke løn, så får du din SU med. Det samme gælder, hvis du tager din praktik i udlandet. 

  • På softwareingeniøruddannelsen har vi kontakt til en række virksomheder, der beskæftiger softwareingeniører. Du kan bruge vores kontaktnet til at finde en virksomhed, der arbejder med dét, du interesserer dig for. 

    VIAs Karrierecenter kan også være behjælpelig med kontakter til både danske og udenlandske virksomheder 

  • Internationale kompetencer

    Ved at deltage i internationale aktiviteter på din uddannelse får du mulighed for at opleve og bruge dit fag i en anden kultur. Det giver dig værdifulde erfaringer inden for dit fag og kompetencer til at arbejde i en international sammenhæng efter endt uddannelse – kompetencer som er i høj kurs blandt arbejdsgiverne.

    Dine muligheder

    På softwareingeniøruddannelsen, har du mulighed for at rejse ud på studie- eller praktikophold hos en af vores mange partnere i hele verden.

    På 5. semester kan du tage din praktik i en virksomhed eller organisation i udlandet og på 6. semester har du mulighed for at tage på udveksling hos en af vores partnerinstitutioner rundt om i verden. Den internationale vejleder, praktikkoordinatoren og VIAs Karrierecenter står klar til at hjælpe dig med at undersøge dine muligheder hvis du ønsker at rejse ud.

    Det er også en mulighed at opnå interkulturelle kompetencer ved at deltage i internationale aktiviteter hjemme, f.eks. internationale valgfag eller projektsamarbejde med vores partnere rundt omkring i verden. 

    Her kan du se nogle eksempler på hvordan VIA studerende har opnået interkulturelle kompetencer.

Job og karriere

  • Med en uddannelse som softwareingeniør fra VIA vil du bære på en stor rygsæk af kompetencer. Du vil besidde brede ingeniørfaglige kompetencer, personlige og forretningsmæssige kompetencer og mere specialiserede kompetencer inden for it-, software- og tech-sektoren. Alle kompetencer der gør dig til en helstøbt og kompetent ingeniør. Som VIA-ingeniør bliver du klædt på til at kunne samarbejde med på tværs af fagligheder og viden. 

    Bred kompetenceprofil

    Som softwareingeniør kan du desuden udfylde forskellige jobprofiler, herunder projektmedarbejder, projektleder, softwareudvikler, systemkonsulent, softwarekvalitetsingeniør eller IT-strategiansvarlig alt efter din interesse og ambitioner.

  • Gode jobmuligheder

    Du har som softwareingeniør gode jobmuligheder både i Danmark og i udlandet. Rigtig mange brancher efterlyser ingeniører, derfor er du som softwareingeniør en eftertragtet arbejdskraft.

    Du kan finde karriereveje i alle typer af private og offentlige virksomheder. Dimittender har fx fundet arbejde i virksomheder som arbejder med energi og vindmøller eller i medievirksomheder og hos tele- og mobiloperatører. Du kan desuden finde job, hvor du beskæftiger dig med udvikling af eller rådgivning om it-systemer i samarbejde med programmører og dataloger.  

    Fremtidige arbejdsopgaver

    Som softwareingeniør med speciale i XR kan du arbejde i softwarevirksomheder med udvikling af applikationer, i spilfirmaer med udvikling af spil eller XR-applikationer og i alle typer af virksomheder, som arbejder med udvikling af XR. Du kan også arbejde med udvikling af simulationer, der kan hjælpe andre.

    Du kan eksempelvis ende i stillinger som følgende: 

    • Extended Reality Developer 
    • Game Developer 
    • Design/Graphics Engineer 
  • Som softwareingeniør har du mange spændende muligheder for at videreudvikle dine kompetencer gennem efteruddannelse.

    Se dine muligheder for efteruddannelse på VIA her.

    Du har også mulighed for at læse videre til civilingeniør ved at tage en toårig overbygnings-/kandidatuddannelse.

  • På Campus Horsens har vi et Karrierecenter, som kan hjælpe dig med overgangen fra at være studerende til at blive en del af arbejdslivet.

    Karrierecentret tilbyder rådgivning om at finde studiejob, praktik eller fuldtidsjob. De kan også rådgive dig om, hvordan man skriver et CV og ansøgninger, og så arrangerer de blandt andet Company Dating, hvor studerende og virksomheder møder hinanden på en uformel måde.

    Læs om Karrierecenter

Kontakt

  • Har du spørgsmål om optagelse, er du velkommen til at kontakte vores optagelsesvejleder for uddannelsen:

    Marlene Sand
    T: + 45 87 55 43 20
    E: studieservice.info@via.dk

  • Har du spørgsmål om det faglige indhold på uddannelsen, kan du ringe eller skrive til:

    Helle Bloch
    Uddannelsesleder
    T: +45 87 55 44 46
    E: hblo@via.dk

  • Uddannelsen til softwareingeniør med speciale i XR

    VIA Softwareingeniør
    Campus Viborg
    Prinsens Allé 2
    DK - 8800 Viborg

    Find os på Google Maps

    Åbningstider

    Telefonerne er åbne:
    Mandag - torsdag kl. 7:30 – 15:30
    Fredag kl. 7:30 – 14:30