Et ønske om få lov til at reflektere og lære nyt
Camilla er oprindelig uddannet sygeplejerske, men arbejder i dag som projektleder og konsulent i Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune. Samtidig er hun i gang med at tage en diplomuddannelse i projektledelse, hvor hun som valgfag har valgt at tage ”Den professionelle proceskonsulent”.
Som projektleder planlægger og kører Camilla til daglig et utal af processer, derfor ville hun gerne vide mere om procesledelsesdisciplinen, reflektere over egen praksis og lære nogle flere procesværktøjer.
Mere kreativt tænkende og en undren
For at være en stærk projektleder og konsulent, er det afgørende at kunne tænke i kreative og nye baner, og igennem uddannelsen har Camilla fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at se andre løsningsperspektiver.
“Det har virkelig udvidet mit perspektiv rigtig meget at fokusere mere på, hvordan vi kan planlægge processen og være mere kreativt tænkende ind i det. I stedet for altid at vælge den lineære vej, som nok meget er det, vi projektledere kommer fra - altså at man får et problem/en opgave, og så løser man den ellers bare”, forklarer hun.
Camilla har været vild med under sit studie at få lov til at kunne gøre sig nogle mere teoretiske refleksioner over hendes daglige arbejde.
”Jeg har fået muligheden for lige at stoppe op og undre mig over, hvorfor det nu lige er, at vi gør som gør i vores projekter. Det er noget, der gør, at jeg føler, at jeg bliver dygtigere til mit arbejde”.
Fik afprøvet nye metoder – og de virkede!
Camilla har fået en masse nye procesværktøjer med sig fra forløbet. Og en af de metoder, hun tog med sig hjem og har prøvet af i sin organisation er fish bowl metoden.
Metoden går ud på at styrke aktiv lytning ved at adskille tale- og lyttepositionen. Den ene del af en gruppe sidder med ryggen til og lytter og reflekterer, mens den anden del af gruppen diskuterer en givet problemstilling. Derefter giver lyttegruppen respons.
”Da jeg afprøvede fish bowl metoden var det på en deltagergruppe, der ikke lige var vant til at holde et møde på den måde. Men det gav noget andet, og det fik talebåndene blødt op og skabte en god stemning. Samtidig kom der nogle gode refleksioner efterfølgende”, fortæller Camilla.
I dag er Camilla blevet meget mere kreativt tænkende i forhold den måde, hun planlægger og gennemfører workshops på. Hun beskriver det selv som markant anderledes, end det de har gjort tidligere. Samtidig går hun nu meget mere i dybden med selve formålet – altså hvad er det, der skal komme ud af det.
Et godt sammenstrikket undervisningsforløb
Selve undervisningen synes Camilla har været godt skruet sammen. Der var både klasseundervisning med gennemgang af nyeste viden, teori og metoder, aktionslæring i studiegrupper samt et indledende og afsluttende internat med overnatning på hotel.
”Det fungerer super godt at indlede og afslutte med et internat. Det er med til, at man lige bliver revet væk fra sine vante rammer og sit daglige arbejde. Samtidig bliver det mere intimt og mere nærværende, at man har nogle sammenhængende dage, hvor man bare er helt nede i stoffet og arbejder med det. Og så er det jo altid dejligt at være på hotel”, siger Camilla med et smil på læben.
Camilla fremhæver desuden sin studiegruppe som et plus på kontoen.
”Jeg er rigtig glad for den studiegruppe, jeg er i. Vi er gode til at hjælpe hinanden og komme med nye perspektiver ind i det cases, vi præsenterer hinanden for, og der er en god åbenhed og psykologisk tryghed til, at man bare fortæller det, man synes fylder hos en – stort som småt”.
Camilla kan efter sit forløb anbefale at tage uddannelsen sammen med nogle kolleger.
“Jeg synes klart, at man skal tale med sin chef om at komme nogle stykker afsted sammen. Det var vi, og det gav god sparring under uddannelsen men var også givtigt i forhold til at tage det med hjem og få det til at “leve”. Sammen står vi stærkere i at få prøvet nogle ting af, og så kan vi samtidig hænge hinanden lidt op på, at vi også får brugt det, vi nu har lært”, slutter hun.