Sundhedsfaglig diplom giver Sunniva ballast som klinisk vejleder 

Sunniva var en garvet sygeplejerske i regionalt regi, da hun besluttede sig for at specialisere sig som klinisk vejleder for sygeplejestuderende. Det var en interesse indenfor læring og det pædagogiske felt, der drev hende, og nu har hun taget en hel sundhedsfaglig diplomuddannelse, som både har klædt hende på til rollen som klinisk vejleder og åbnet nye døre for hende både fagligt og netværksmæssigt.  

Sunniva Maria Jøker havde knap 20 års erfaring som sygeplejerske på det regionale område, da hun besluttede at følge sin interesse for det pædagogiske felt, som har været iboende i hende i mange år. Det blev til en ansættelse ved Aarhus Kommune som klinisk vejleder, hvor hun skulle vejlede sygeplejerskestuderende i praktik i kommunen samt tilrettelægge kliniske uddannelsesforløb.

Når man er klinisk vejleder ved Aarhus Kommune, er det et krav, at man har det obligatoriske modul Klinisk vejleder i sundhedsfaglige professioner fra den Sundhedsfaglige diplomuddannelse, som klæder sygeplejersker på til rollen som klinisk vejleder.

Men Sunniva blev ikke blot tilbudt det obligatoriske modul for at komme i gang med vejledningskarrieren. Nej, hun blev faktisk tilbudt at kunne tage en hel Sundhedsfaglig diplomuddannelse med speciale i vejledning. Hun vidste med det samme, at det var noget for hende:

”Som sygeplejerske har vi pædagogik og kommunikation med os, så det var ikke i sig selv fremmed for mig. Men det at vejlede studerende er jo et helt speciale for sig, og jeg ville gerne kunne støtte de studerende og skabe nogle gode rammer for læring. Og som kliniske vejledere møder vi jo rigtig mange, der skal lære noget – og hjælpes godt på vej, og skal vi tage kvaliteten af de studerendes uddannelse alvorligt, skal vi være kvalificerede selv”, siger hun.

Brugbar transfer fra undervisning til vejledningssituationer

Det første modul Sunniva tog, var det obligatoriske vejledningsmodul som indeholder teori, vejledningsmetoder og coaching:

”For mig gav det mening at starte her, fordi det er her, man får et helt grundlæggende indblik i, hvad det vil sige at arbejde som klinisk vejleder samt en forståelse for rollen”, siger Sunniva om opstarten på sit første modul og fortsætter:

”Få måneder inden undervisningens opstart, var jeg begyndt som vejleder for de første studerende. Det at jeg allerede havde studerende at vejlede ved undervisningens opstart betød, at jeg kunne lave transfer og prøve teorier fra undervisning af sammen med de studerende. Det gav mig utrolig meget.”

Klædt på til vejlederrollen med Sundhedsfaglig diplom

Da Sunniva blev uddannet sygeplejerske, var hun selv én af de første årgange, som fik en bacheloruddannelse med sig. Dengang var fokus på praksis og sygepleje, om det siger hun:

”Selve metoden i sygepleje kunne jeg ikke se funktionen af dengang, jeg selv lige var blevet færdig – det er mere tydeligt nu, hvor jeg også kan se nogle andre ting i faget gennem min erfaring. Og nu kan jeg så hjælpe de årgange, der kommer ud”, siger hun og fortsætter:

”De har fx metoder og værktøjer med sig, som jeg skal hjælpe dem med at omsætte til den praksis, de er ude i. Jeg skal snakke med de studerende om, hvad vil det sige, når vi skal benytte de her metoder – og også tale med dem om, hvad er det for nogle videnskabelige metoder, som vi benytter undervejs”.

Sunniva Jøker har alt i alt taget fem diplommoduler fra den Sundhedsfaglige diplomuddannelse; fire diplommoduler der kobler sig til rollen som klinisk vejleder samt et afgangsmodul. Det giver samlet en hel Sundhedsfaglig diplomuddannelse, og Sunniva har fået flere ting med sig fra hendes efteruddannelsesrejsen:

”Jeg har fået en større ballast som vejleder, og jeg er klædt på til selve læringen, og hvad der foregår hos de studerende undervejs, og hvordan jeg kan nå de studerende som vejleder. Jeg har fx fået en større forståelse for bl.a. læringsteorier og forandringsprocesser".

Jeg har simpelthen fået udvidet min horisont fagligt set. Det samme gælder for mit netværk, og begge dele har åbnet nye døre for mig. Det at have fået et fagligt sparrings- og interessenetværk er helt uvurderligt Sunnika Jøker

Afgangsopgaven blev til deling af vigtig viden

Da Sunniva havde afleveret sin afgangsopgave, fik hun bl.a. gennem sit nye sparringsnetværk mulighed for at publicere den viden, hun havde fået igennem opgaven til en fagfaglig artikel:

”Det har været meget meningsfyldt for mig at dele den viden, som jeg fik særligt under min afgangsopgave undervejs. Det er jo ny viden, og noget jeg har arbejdet rigtig meget med, og det er en viden, som det gav rigtig god mening at dele – og som også er kommet langt omkring”.

Sunniva har haft det samme fokus, hver gang hun har skrevet en opgave, hele vejen igennem diplomuddannelsen:

”Jeg har hele vejen igennem haft fokus på overgangen fra at være studerende til at være nyuddannet i kommunen. Det var en interesse, jeg fandt, og det brugte jeg hele uddannelsen på at fordybe mig i, hver gang vi havde en opgave – og det har jo gjort, at jeg fik mange perspektiver på denne overgang.” siger Sunniva og fortsætter om sit fokus:

”Der manglede et fokus på de nyuddannede i det kommunale, og det er vigtigt, at vi får øjnene op for, at nyuddannede her skal have en anden intro og opstart, end erfarne sygeplejersker har brug for”. 

Både Sunnivas underviser og vejleder på den afsluttende opgave var enige om, at den viden som hun havde hentet gennem sit vedholdende fokus, var vigtig og interessant at få udbredt. Derfor var de begge med til at skrive artiklen, som de tre sammen udgav.

Læs artiklen, som Sunniva har udgivet: Forventninger til de nyuddannede sygeplejersker i den kommunale sygepleje

Efteruddannelseseventyret fortsætter

Som samfundet ændrer sig, kommer vi alle til at være på arbejdsmarkedet i længere tid. Nogle af Sunnivas tanker går på, om man kan holde sig til at være sygeplejerske i praksis og være på gulvet i så mange år. Hvis ikke man kan det, er det hendes oplevelse, at efteruddannelse har åbnet mange døre for en ny karriere fremadrettet for hende: 

”Jeg ved, at min efteruddannelse ikke stopper her. Det er stadig selve læringen, som jeg brænder for. På et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at undervise på VIA, så jeg overvejer bl.a. en kandidat i pædagogik. Ellers kunne det også være en mulighed at forske. Jeg kender endnu ikke næste skridt, men at tage den Sundhedsfaglige diplomuddannelse har givet adgang til rigtig mange muligheder for mig, som endnu ikke er helt kortlagt”.