Vi klapper i hænderne, når vi kan se det virker

Louise og Anette har taget et uddannelsesforløb i fagligt entreprenørskab, der har givet dem nye ideer til undervisningen.

Vi klapper i hænderne

”Jeg er blevet meget mere bevidst om detaljerne, og jeg kan se, at undervisningen rammer eleverne på nogle dimensioner, jeg ikke har været bevidst om før. Pludselig giver det jeg gør endnu mere mening," forklarer Louise Hausted.

Louise Hausted gør nu tingene lidt mere skævt og kaster brain breaks ind i ny og næ, så eleverne hele tiden får mulighed for at stille spørgsmålstegn og tænke nyt.

Også Louise Knudsen har brugt nye entreprenante redskaber i sin undervisning – stort som småt. Fx har hun indlagt en lille innovativ øvelse i hver undervisningstime.

”I dag bruger jeg de nye redskaber hver eneste dag i en eller anden form – ikke rendyrket. Og jeg synes det er spændende at kaste den normale undervisning op i et nyt perspektiv. Det at bruge entreprenantskab bevidst i undervisningen er en læringsproces, der tager tid og kræver noget nyt af mig. Men det er en kæmpe gevinst, når jeg kan mærke, det lykkes,” forklarer hun.

Rum til udfoldelse

Før forlangte Louise Knudsen måske lidt, at eleverne skulle tænke kreativt, bare hun gav dem opgaven. Men det er gået op for hende, at det er svært at tænke anderledes ud fra et fundament eller et mindset, man ikke har. Derfor skal der skabes et trygt rum for eleverne, der giver plads til udfoldelse.

”Vi skal som undervisere skabe et rum, hvor eleverne oplever det som helt ok at stille mange spørgsmål, lave fejl, tænke nyt og komme med skøre ideer uden nødvendigvis at have det endelige svar eller resultat,” forklarer Louise Knudsen, hvortil Louise Hausted tilføjer:

”Kulturen i klasserummet og på skolen er et vigtigt fundament for entreprenørskabets succes. For hvis vi vil have elever, der kan tænke nye veje, må vi også tænke sådan internt og se det som en integreret del af vores læringsmiljø.”

Bidrager til fastholdelse

Entreprenørskabsundervisningen bidrager også til fastholdelse, mener de to undervisere.

”Forskellige undervisningsmetoder giver nye afvekslende arbejdsmetoder, og det er med til at motivere og fastholde vores elever. Øvelser, hvor eleverne tænker anderledes, kan samtidig være med til at skabe helt nye og bedre løsninger ude i branchen, når de når dertil. Vores undervisning skal derfor hele tiden arbejde på at modne elevernes entreprenante mindset,” slutter de begge.