Som pædagog har du en vigtig opgave i forhold til at skabe og udvikle rammerne for fællesskaber, hvor alle kan være med. Men måske oplever du også at komme til kort, når nogle børn eller unge selv trækker sig fra fællesskabet, ufrivilligt står udenfor eller skaber uro og konflikter?
Det kan være en udfordring at skabe et miljø, hvor alle føler, de kan være med på deres egne måder – især når der er mange forskellige behov. Og samtidig kan det være svært, hvis du og dine kolleger ikke er helt enige om, hvordan I bedst hjælper alle med at føle sig inkluderet.
På forløbet her kommer du til at arbejde med metoder, redskaber og teori, der alt sammen kvalificerer dig til at arbejde med individers deltagelse i mangfoldige fællesskaber.
Du lærer konkret at:
- Forstå, hvorfor nogle børn eller unge trækker sig fra fællesskabet, og hvordan du kan styrke deres muligheder for at være med – ved at se på både sociale relationer og rammerne omkring dem.
- Se uro og konflikter som tegn på, at noget i fællesskabet ikke fungerer – og hvordan du kan justere roller, normer og strukturer, så flere kan deltage meningsfuldt.
- Arbejde med anerkendelse og undgå stempling, så alle får mulighed for at indgå og sætte præg på fællesskabet på nye måder.
- Planlægge aktiviteter og skabe miljøer, hvor der er plads til forskellighed – og hvor alle føler sig set og har mulighed for at bidrage.
- Tage del i faglige samtaler om inklusion og sætte ord på de forskellige måder, I som kolleger kan forstå og handle på i arbejdet med fællesskaber.
Gevinsten for din institution
Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for, hvordan du og dine kolleger kan skabe fællesskaber, hvor alle føler sig set og kan være med – og hvor forskellighed ikke bliver et problem, men en styrke. Du vil opleve, at det bliver lettere at samarbejde med kolleger, fordi du kan bidrage med nye måder at tale om udfordringer og løsninger på.