Deltagelsesmuligheder i en inkluderende pædagogisk praksis

​Har du brug for viden om, hvordan du kan udvikle og styrke inkluderende og mangfoldige fællesskaber i dit pædagogiske arbejde? Og ønsker du at blive klogere på, hvilke forhold der kan påvirke børns, unges eller voksnes deltagelse i fællesskaber? Så kan dette modul være noget for dig. På modulet får du viden om normalitet, afvigelse og marginaliseringsprocesser samt redskaber til at undersøge, hvordan du kan udvikle en inkluderende praksis.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

11. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

På modulet arbejder du med konkrete og praktiske udfordringer vedrørende børn, unge eller voksnes muligheder for deltagelse i mangfoldige fællesskaber.

Når du har gennemført modulet, bliver du i stand til at:

  • ​Reflektere over hvordan du med baggrund i forståelse for den organisatoriske, den tværprofessionelle og den samfundsmæssige kontekst kan styrke mangfoldige deltagelsesmuligheder i fællesskaber.
  • Systematisk at iagttage og metodisk begrunde indsatser for en inkluderende pædagogik.
  • Samarbejde med kolleger om at identificere og undersøge de konkrete sociale sammenhænge, der påvirker individers deltagelsesmuligheder.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

11. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • ​I din pædagogiske praksis har du en central rolle i forhold til at skabe og kontinuerligt udvikle rammer for fællesskaber. Det er ligeledes dig, kan understøtte deltagelsesmuligheder for børn, unge og voksne i din praksis.

    Som studerende på modulet kommer du til at beskæftige dig med metoder, redskaber og teori, der alt sammen kvalificerer dig til det pædagogiske arbejde med individers deltagelse i mangfoldige fællesskaber.

    Du kommer blandt andet til at arbejde med:

    • ​Teori og forskning om normalitet, afvigelse og marginaliseringsprocesser
    • Dilemmaer i forhold til diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber
    • Systematisk iagttagelse og metoder til udvikling af deltagelsesformer og inkluderende pædagogik
  • Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i egen praksis mellem undervisningsdagene. 

    På den måde er du med til at omsætte den nye viden til prøvehandlinger i praksis i din egen institution, hvilket betyder, at du får mulighed for at dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder.

    Modulet består typisk af:

    • ​10-20 studerende
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene
    • 2 skemalagte vejledningsdage
    • Øvelser og dialoger i grupper
    • Afsluttende eksamen

    ​Du kommer til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis og optagethed meningsfuldt med modulets indhold. Underviserne brænder for at understøtte din læring på modulet på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål samt gode studieforhold på vores Campus.

  • Oplyses ved studiestart.

  • ​Modulet er relevant for dig, der er pædagog på dagtilbudsområdet, på det fritidspædagogiske område, lærer i grundskolen eller socialrådgiver. Uddannelsen henvender sig også til andre professionelle, der ønsker at tilegne sig viden om pædagogisk arbejdet med at skabe mangfoldige fællesskaber, der tilbyder diverse muligheder for deltagelse for børn, unge og voksne.
  • For at blive optaget direkte på en diplomuddannelse skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

     

    Opfylder du ikke ovenstående krav, kan du også blive optaget på dine realkompetencer, hvis de anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Læs om realkompetencevurdering.

Kontakt

gitt