Deltagelsesmuligheder i en inkluderende pædagogisk praksis

​Vil du gerne kunne styrke fællesskaberne i dit pædagogiske arbejde, så flere børn, unge eller voksne har mulighed for at deltage? På forløbet får du viden om normalitet, afvigelse og marginalisering – og du får redskaber til udvikle mere inkluderende og mangfoldige fællesskaber. 

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

11. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

​Som pædagog har du en vigtig opgave i forhold til at skabe og udvikle rammerne for fællesskaber, hvor alle kan være med. Men måske oplever du også at komme til kort, når nogle børn eller unge selv trækker sig fra fællesskabet, ufrivilligt står udenfor eller skaber uro og konflikter? 

Det kan være en udfordring at skabe et miljø, hvor alle føler, de kan være med på deres egne måder – især når der er mange forskellige behov. Og samtidig kan det være svært, hvis du og dine kolleger ikke er helt enige om, hvordan I bedst hjælper alle med at føle sig inkluderet. 

På forløbet her kommer du til at arbejde med metoder, redskaber og teori, der alt sammen kvalificerer dig til at arbejde med individers deltagelse i mangfoldige fællesskaber. 

Du lærer konkret at: 

  • Forstå, hvorfor nogle børn eller unge trækker sig fra fællesskabet, og hvordan du kan styrke deres muligheder for at være med – ved at se på både sociale relationer og rammerne omkring dem. 
  • Se uro og konflikter som tegn på, at noget i fællesskabet ikke fungerer – og hvordan du kan justere roller, normer og strukturer, så flere kan deltage meningsfuldt. 
  • Arbejde med anerkendelse og undgå stempling, så alle får mulighed for at indgå og sætte præg på fællesskabet på nye måder. 
  • Planlægge aktiviteter og skabe miljøer, hvor der er plads til forskellighed – og hvor alle føler sig set og har mulighed for at bidrage. 
  • Tage del i faglige samtaler om inklusion og sætte ord på de forskellige måder, I som kolleger kan forstå og handle på i arbejdet med fællesskaber. 

Gevinsten for din institution 

Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for, hvordan du og dine kolleger kan skabe fællesskaber, hvor alle føler sig set og kan være med – og hvor forskellighed ikke bliver et problem, men en styrke. Du vil opleve, at det bliver lettere at samarbejde med kolleger, fordi du kan bidrage med nye måder at tale om udfordringer og løsninger på.     

Mere information

  • På forløbet arbejder du med konkrete og praktiske udfordringer vedrørende børn, unge eller voksnes muligheder for deltagelse i mangfoldige fællesskaber. 

    Du kommer blandt andet til at arbejde med: 

    • ​Teori og forskning om normalitet, afvigelse og marginaliseringsprocesser 
    • Dilemmaer i forhold til diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber 
    • Systematisk iagttagelse og metoder til udvikling af deltagelsesformer og inkluderende pædagogik 
  • ​Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i din egen institution. Det giver dig mulighed for at omsætte og dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder. 

    På forløbet kommer du til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis meningsfuldt med forløbet. Underviserne brænder for at understøtte din læring på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål. 

    Forløbet består typisk af:

    • ​10-20 studerende
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene
    • 2 skemalagte vejledningsdage
    • Øvelser og dialoger i grupper
    • Afsluttende eksamen
  • Skriftlig opgave kombineret med mundtlig præsentation. 

  • Forløbet er relevant for dig, der ønsker at tilegne dig viden om, hvordan du kan skabe mangfoldige fællesskaber, der tilbyder diverse muligheder for deltagelse for børn, unge og voksne. 

    Du er fx er pædagog på dagtilbudsområdet, på det fritidspædagogiske område, lærer i grundskolen eller socialrådgiver.

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

     
  • Du kan tage ” Deltagelsesmuligheder i en inkluderende pædagogisk praksis” som et enkeltstående forløb eller som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse inden for fx pædagogisk- og socialpædagogisk arbejde. 

    Læs mere om retningen ”Pædagogisk- og socialpædagogisk arbejde” her 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

11. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

gitt
birl