Forandrings- og læreprocesser

”Hvorfor gør de ikke, som jeg siger, de skal gøre?” Stiller du ofte det spørgsmål, er modulet relevant for dig. Når du arbejder med borgere, studerende og kolleger, er dit mål, at understøtte dem i at tænke anderledes og se nye handlemuligheder. Modulet klæder dig på til at forstå og understøtte forandrings- og læringsprocesser i praksis.

Sted

Aarhus

Pris

13800 kr.

Dato

29.08.2024 - 29.11.2024

Ansøgningsfrist

03.06.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Oplever du, at det kan være komplekst at stå med andre menneskers forandrings- og læreprocesser og at det kan være præget af både modstand og manglende motivation? Det kan være både i forhold til patienter/borgere, studerende/kursister eller kollegaer. Fakta er, at det kan være svært at skabe engagement og ejerskab, og særligt når implementeringen af forandringer kommer oppe fra og meningsfuldheden ikke er tydelig for dem. 

    På dette modul får du indsigt i og forståelse for de aspekter, der kan fremme og hæmme i forandrings- og læreprocesser, samt de dynamikker og den kompleksitet som ofte er forbundet med forandring og læring i praksis, således at du bliver i stand til at være tovholder på forandrings- og læreprocesser. 

    Du lærer at indgå i samarbejde omkring afklare, tilrettelæggelse, igangsætte og vurdere forandrings- og læreprocesser med din målgruppe. Du bliver klogere på dine egne faglige og personlige kompetencer i forhold til at drive forandrings- og læreprocesser, og forstå hvad der er på spil, når andre skal forandre sig.

  • ​På modulet får du indsigt i og kommer til at arbejde med:

    • ​Læringsteorier og forskellige tilgange til og forståelser af forandringsarbejde
    • Modstand og barriere i forandring og læring
    • Motivation og meningsskabelse i forandringsprocesser
    • Organisatorisk læring
    • Facilitering og stilladsering af forandringsprocesser
    • Aktionslæring og reflekterende team​
  • Idet modulet er i Forandringer og læreprocesser, henvender det sig til en bred målgruppe, og er for dig, der f.eks. arbejder som sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, jordemoder, sundhedsplejerske, radiograf, bioanalytiker, diætist, tandplejer, psykomotorisk terapeut eller pædagog, men også til dig som på anden vis arbejder i sundheds- og socialsektoren eller evt. inden for beskæftigelse og karrierevejledning.

    Det er for dig, der ønsker at arbejde mennesker i forandringer og læreprocesser, hvad enten det er patienter/borgere, studerende/kursister eller kollegaer. Det kan være i såvel primær sektoren som på hospital, i ambulatorier, botilbud, sundhedscentre eller lignende.

    Det kan være for dig, der har brug for videreudvikling som klinisk vejleder eller daglig vejleder, eller som har brug for at igangsætte forandrings- og læreprocesser på arbejdspladsen, måske har du en ressource- eller udviklingsfunktion.

    Afhængig af din ansættelse kan der være tilskudsmuligheder. Læs mere om dine tilskudsmuligheder her.

  • ​​Du vil igennem modulet komme til at arbejde med egen forandringsproces eller -projekter gennem aktionslæring, hvor arbejde i læringsgrupper og afprøvning/prøvehandlinger i praksis er i fokus.

    Eksempler på forandringer eller projekter, som du som studerende kan have med, kunne være: implementering af strategier, udvikling af kompetenceforløb eller forandring og udvikling af en metode eller tilgang. Måske oplever du at måden I håndtere utilsigtede hændelser på, kunne udvikles, så der skabes en bedre refleksion og erfaringsudvikling eller du ønsker at styrkes de studerendes kobling mellem teori og praksis. Måske vil du gerne styrke patienterne eller borgernes involvering og ejerskab i egen behandling. Det vigtigste er, at det er aktuelt og giver mening for dig.

    Undervisningsformen er præget af dialogisk oplæg med inddragelse af forskellige metoder til at skabe variation i undervisningen, ligeledes arbejdes der i læringsgrupper, hvor der bl.a. laves øvelser med metoder som reflekterende teams.

    Undervisningen er lagt, så det er klumper med to sammenhængende dage, hvor den første har fokus på input og ny viden og den anden har fokus på arbejde med transfer og overførelse til eget projekt og egen praksis igennem aktionslæring i læringsgrupperne.  

    Imellem undervisningsgangene arbejdes der med prøvehandlinger i praksis og det er udvalgte dele af disse prøvehandlinger og refleksionerne fra arbejdet i læringsgrupperne, som danner grundlag for den endelige modulopgave, som er en skriftlig opgave med udgangspunkt i det fokus/projekt, som man selv har valgt at arbejde med igennem forløbet.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse​​
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.​​

Kontakt

hved480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

betl480x480.jpg

Faglig kontakt