Elever er forskellige og har forskellige måder at lære på. Nogle har brug for billeder at læne sig op ad, når de skal lære nyt. Andre lærer bedst, hvis de får det nye forklaret. Og andre igen tilegner sig bedst nyt stof, hvis de samtidig kan bruge hænderne eller har mulighed for at bevæge sig fx i naturen.
For de fleste lærere kan det være en udfordring at favne alle elevernes forskelligheder i undervisningen. Og særligt når forberedelsestiden er knap, kan det være vanskeligt også at finde tiden til at lave læringsforløb, der imødekommer alle.
Derfor kan det være relevant, at skolen har en fagperson, som har dedikeret tid til at arbejde med udvikling og kan tage teten på at undersøge, hvordan I på skolen lykkes med at skabe læringsmiljøer, der favner alle. Måske er det dig?
På forløbet her får du viden om, hvordan elever lærer, og du arbejder konkret med, hvordan du og dine kolleger gennem valg af didaktiske metoder, aktiviteter og materialer kan understøtte læringen.
På forløbet lærer du konkret at:
- Genkende og forstå elevers forskellige måder at lære på.
- Kombinere din viden om læring med didaktiske designprincipper, så du kan udvikle undervisning, der ikke kun fokuserer på indholdet, men også på den måde, eleverne får præsenteret og oplever indholdet.
- Udbrede din viden om læring og didaktisk design til dine kolleger, så I sammen kan udvikle eksperimenterende læringsmiljøer og undervisningsformer.
Gevinsten for skolen
Når du har gennemført forløbet, har du den nyeste forskningsbaserede viden om elevers læring. Du har samtidig en grundlæggende forståelse for didaktiske designprincipper, og hvordan de understøtter læringen. Til sammen giver det både dig og skolen det bedste udgangspunkt for at fremme en endnu mere motiverende læringskultur på skolen.