Læringsvejleder

Er du optaget af pædagogisk og didaktisk udvikling i skolen? Vil du gerne styrke din viden om nye læringsformer og teknologiforståelse i skolens undervisning? Og ønsker du at udvikle dine kompetencer til at varetage en funktion som fx læringsvejleder, teamkoordinator eller ressourceperson i skolens pædagogiske læringscenter? Så er læringsvejlederuddannelsen det rigtige valg for dig.

Det har været rigtig godt. Jeg har fået mange kompetencer med mig, og rygsækken er fyldt op med viden og ideer. Det har været meget spændende at fordybe sig som man gør, når man skriver eksamensopgave.

Thilde Løvig, Læringsvejleder

Om retningen

  • Med uddannelsesretningen 'Læringsvejleder' får du styrket din viden om vejledning og organisatorisk læring og du vinkler selv din pædagogiske diplomuddannelse i en retning, som er særlig relevant for dig og dine jobfunktioner.

    Uddannelsesretningen giver dig kompetencer til at igangsætte, styre og understøtte udviklingsopgaver i relation til aktuelle indsatsområder i skolen. Du får almen didaktiks og læringsteoretisk viden og kommer også til at fordybe dig i didaktiske design. Du kan vælge et valgfag om digitale læringsformer,  teknologiforståelse eller et andet for dig relevant indholdsområde, så du kan indtage en central rolle som vejleder og iværksætter af elevers og kollegers læreprocesser.

    Gennem uddannelsen får du kompetencer til at:

    • designe og lede komplekse pædagogiske udviklingsopgaver og forandringsprocesser   
    • vælge, begrunde og anvende metoder og tilgange til vejlednings- og procesledelse
    • udvikle didaktiske forløb, der gennem aktive valg af læringsressourcer, aktiviteter og organisering, kan være med til at skabe en forbedret praksis på skolen
    • arbejde med digitale teknologier i et didaktisk og læringsteoretisk perspektiv.

    Et fleksibel uddannelsesforløb
    Et helt uddannelsesforløb i retningen læringsvejleder består af 6 moduler, som du kan tage i valgfri rækkefølge. Du er også velkommen til at tage et enkelt modul, hvis du ikke ønsker en fuld uddannelse. Ud over retningens moduler, kan du også vælge at kombinere med et modul fra andre retninger og vi hjælper gerne med at skræddersy et læringsvejlederuddannelsesforløb, der matcher dit behov og relaterer sig til dine funktioner og  vejlederroller.

  • Uddannelsesretningen er for dig, der varetager en funktion som læringsvejleder, faglig vejleder, it-vejleder, PLC-koordinator, PLF-ressourceperson – eller dig som ønsker at uddannelse ind i denne funktion. Uddannelsen og modulerne henvender sig også mere bredt til undervisere, konsulenter og ledere ved institutioner med pædagogisk sigte, som har brug for professionel kompetence inden for organisationsudvikling og vejledning og med særligt henblik på didaktisk udviklingsarbejde og innovation.

  • Læringsvejleder er en selvstændig uddannelsesretning på den pædagogiske diplomuddannelse.

    Adgang er betinget af, at du har en relevant adgangsgivende uddannelse som lærer eller pædagog eller tilsvarende professionsbacheloruddannelse. Desuden skal du have mindst 2 års relevant erhvervserfaring.

    Du kan tage et, flere eller alle moduler for at styrke dine kompetencer, og du kan tage modulerne i valgfri rækkefølge.​

    Dette er ALT tekst Læringsvejlederretningen består af fire moduler:

    De to moduler Læring og didaktisk design og Vejledning og organisatoriske læreprocesser er obligatoriske for at opnå kompetencer til funktionen som læringsvejleder.

    Hvis du ønsker at tage hele den pædagogiske diplomuddannelse som læringsvejleder (60 ECTS) består den af:

    Eksempel på opbygning af fuld Pædagogisk Diplom i retningen Læringsvejleder
    En fuld pædagogisk diplomuddannelse (60 ECTS) består af 2 retningsspecifikke moduler, 1 valgmodul, 2 obligatoriske moduler og 1 afgangsprojekt, der skal gennemføres indenfor 6 år. Modulerne kan tages i valgfri rækkefølge.

    Ønsker du at opnå en fuld pædagogisk diplomuddannelse i retningen læringsvejleder, foreslår vi, at du bygger din uddannelse op i denne rækkefølge:

    1. modul: Pædagogisk viden og forskning (10 ECTS, obligatorisk modul fælles for alle retninger)
    2. modul: Vejledning og organisatoriske læreprocesser (10 ECTS, obligatorisk for retningen)
    3. modul: Læring og didaktisk design (10 ECTS, obligatorisk for retningen)
    4. modul: Undersøgelse af pædagogisk praksis (5 ECTS, obligatorisk modul fælles for alle retninger)
    5. modul: Vælg mellem retningens valgmoduler Pædagogisk it og digitale læringsformer eller Teknologiforståelse og digitale kompetencer (10 ECTS, retningsspecifikke valgmoduler). Eller vælg et valgmodul fra andre diplomuddannelser (10 ECTS)
    6. modul: Afgangsprojekt (15 ECTS)

    Du kan selv vælge dit valgmodul og skræddersy din kompetenceudvikling til din funktion, opgaver og interesse. Disse valgmoduler kan være relevante for dig, der ikke ønsker at fordybe dig i IT, teknologiforståelse og digitale læringsformer, men som gerne vil tone uddannelsen yderligere enten mod elevernes læring eller mod vejledelse:

    Vi hjælper gerne med at identificere, hvilket modul der passer til dig.

    Det  varierer fra semester til semester, hvilke moduler vi udbyder. Du finder de aktuelle retningsspecifikke moduler længere nede på siden. Klikker du dig videre ind på modulerne, kan du læse mere om de enkelte modulers faglige indhold.

    Yderligere generelle informationer omkring den pædagogiske diplomuddannelse – fx opbygning og obligatoriske og fælles valgfrie moduler – finder du under den pædagogiske diplomuddannelse.

    Adgangskrav
    For at blive optaget direkte på en diplomuddannelse skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.​​

Mød en studerende

Mere for læringsvejledere

Forum for læringsvejledere

Forum for læringsvejledere

Sparring og videndeling med eksperter og fagfæller.

Gå til side
Professionelle læringsfællesskaber

Professionelle læringsfællesskaber

Professionelle læringsfællesskaber kan hjælpe jer med at skabe bedre trivsel og læring hos børn og unge. Få inspiration til jeres arbejde med professionelle læringsfællesskaber.

Gå til side

Hent magasiner fra Liv i skolen

Liv i skolen nr. 2. 2020 - Det pædagogiske læringscenter

Det pædagogiske læringscenter

Få det historiske rids af vejen fra skolebibliotek til PLC - og hvordan PLC i dag spiller en central rolle i skoleudvikling.
Læs hele magasinet (pdf)
Forside til Liv i skolen 1/2016

Læringsvejlederen

Skolens pædagogiske læringsventer har fået ny bekendtgørelse!
Læs hele magasinet (pdf)

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

ankp480x480.jpg

Faglig kontakt

heto2018480x480.jpg

Studievejleder