Skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi

​Brænder du for at sætte ordblindhed hos børn og unge på dagsorden? Vil du styrke din viden og dine muligheder for at støtte elever med skriftsproglige vanskeligheder? Tilmeld dig dette modul og bliv inspireret til at gøre en forskel for børn og unge med skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

13. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Forløbet vil give dig viden om:

  • årsager til udvikling af skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi
  • færdigheder der understøtter dit samarbejde med kollegaer og tværprofessionelle
  • tilrettelæggelsen af læringsdifferentierede indsatser for børn og unge med eller i risiko for dysleksi.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

13. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Deltagelse på forløbet giver dig en grundlæggende viden om børn og unges sprog- og skriftsproglige vanskeligheder samt hvordan disse ​kan påvirke deres sociale og faglige trivsel gennem deres fremtidige uddannelsesliv.

    Du arbejder med:

    • Tværfagligt samarbejde mellem lærere, forældre og andre aktører om en læringsdifferentieret indsats i henhold til børn og unge med skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi.
    • Sammenhængen mellem sprog- og skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi samt deres fremtrædelsesformer.
    • Årsager til udvikling af skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi og kan afdække de sproglige forudsætninger af betydning for udviklingen af skriftsproglige færdigheder samt dysleksi.
    • Teorier og metoder i forhold til forebyggende, foregribende og indgribende indsatser ved skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi med fokus på at igangsætte relevant undervisning og indsats.
    • Relevant lovgivning på området.
    • Afdækning, beskrivelser, analyser og vurderinger af grundlaget for en læringsdifferentieret indsats for børn og unge med eller i risiko for dysleksi.
  • ​Undervisningen tilrettelægges med en dynamisk vekselvirkning mellem underviseroplæg, casearbejde, holddrøftelser og gruppearbejde med fokus på refleksioner over teori- og praksissammenhænge.

  • Oplyses ved studiestart.

  • ​Modulet er relevant for lærere og pædagoger i grundskolen (0.-10 kl.), fri- og efterskoler, samt andre pædagogiske tilbud, der ønsker at styrke deres kompetencer til arbejdet med børn og unges skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2​ års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​

Kontakt

gitt