Skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi

​Brænder du for at sætte ordblindhed hos børn og unge på dagsorden? Vil du styrke din viden og dine muligheder for at støtte elever med skriftsproglige vanskeligheder? Tilmeld dig dette modul og bliv inspireret til at gøre en forskel for børn og unge med skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi.

Sted

Aarhus

Pris

11100 kr.

Dato

23.08.2021 - 24.12.2021

Ansøgningsfrist

15.05.2021

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Modulet vil bidrage med viden:

    • Om årsager til udvikling af skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi
    • Om færdigheder der understøtter dit samarbejde med kollegaer og tværprofessionelle
    • Om tilrettelæggelsen af læringsdifferentierede indsatser for børn og unge med eller i risiko for dysleksi.
  • Modulet giver dig en grundlæggende viden om børn og unges sprog- og skriftsproglige vanskeligheder samt hvordan disse kan påvirke deres sociale og faglige trivsel gennem deres fremtidige uddannelsesliv.

    Du arbejder med:

    • Tværfagligt samarbejde mellem lærere, forældre og andre aktører om en læringsdifferentieret indsats i henhold til børn og unge med skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi
    • Sammenhængen mellem sprog- og skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi samt deres fremtrædelsesformer
    • Årsager til udvikling af skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi og kan afdække de sproglige forudsætninger af betydning for udviklingen af skriftsproglige færdigheder samt dysleksi.
    • Teorier og metoder i forhold til forebyggende, foregribende og indgribende indsatser ved skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi med fokus på at igangsætte relevant undervisning og indsats
    • Relevant lovgivning på området
    • Afdækning, beskrivelser, analyser og vurderinger af grundlaget for en læringsdifferentieret indsats for børn og unge med eller i risiko for dysleksi.
  • ​Modulet er relevant for lærere og pædagoger i grundskolen (0.-10 kl), fri- og efterskoler, samt andre pædagogiske tilbud, der ønsker at styrke deres kompetencer til arbejdet med børn og unges skriftsproglige vanskeligheder i relation til dysleksi.

  • ​Undervisningen tilrettelægges med en dynamisk vekselvirkning mellem: Underviseroplæg, casearbejde, holddrøftelser og gruppearbejde med fokus på refleksioner over teori- og praksissammenhænge.

  • For at blive optaget på den pædagogiske diplomuddannelse skal du have:
    • En relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU)
    • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse

    Fra 1. august 2019 og tre år frem gælder en forsøgsordning.
    Det betyder, at hvis du har en akademiuddannelse, så kan du søge direkte ind på en diplomuddannelse, hvis du:

    • har en akademiuddannelse som højeste forudgående uddannelse
    • har relevant erhvervserfaring på mindst fire år bag dig. Dvs. uanset om det er før, under eller efter akademiuddannelsen.
    • er i relevant beskæftigelse ved optag på diplomuddannelsen

    Ansøgere med andre og tilsvarende forudsætninger kan optages på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.

Kontakt

ulke480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

Avatar-profilbillede-Q480x480.jpg

Faglig kontakt