Diplomuddannelsen i rusmiddelbehandling er en kompetencegivende uddannelse på 60 ECTS-point.
Uddannelsen svarer til ét års fuldtidsstudie. Du kan også gennemføre hele uddannelsen ved siden af dit arbejde som deltidsstuderende over flere år (max. 6 år). Muligheden for deltidsstudie tiltaler mange, da du på denne måde nemmere forener efteruddannelse med et evt. familie- og arbejdsliv.
Uddannelsen består af:
3 obligatoriske moduler svarende til 35 ECTS point:
- Obligatorisk modul 1 - Rammer og målgruppeforståelse i rusmiddelbehandling (10 ECTS)
- Obligatorisk modul 2 - Behandlingsmetoder i rusmiddelbehandling (15 ECTS)
- Obligatorisk modul 3 - Behandlingstilrettelæggelse i rusmiddelbehandling (10 ECTS)
1 valgmodul på 10 ECTS point, hvoraf der kan vælges mellem følgende tematikker:
- Valgmodul 1 - Mennesker med multiple problemer og rusmiddelmisbrug (10 ECTS)
- Valgmodul 2 - Familieorienteret rusmiddelbehandling (10 ECTS)
- Valgmodul 3 - Unge med et problematisk rusmiddelbrug (10 ECTS)
- Valgmodul 4 - Kognitive metoder i rusmiddelbehandlingen (10 ECTS)
1 afgangsprojekt (15 ECTS)
Vi anbefaler, at du starter uddannelsen med de obligatoriske moduler, fordi de tilsammen udgør en ramme omkring rusmiddelbehandlingsarbejdet. De obligatoriske moduler bygger ovenpå hinanden, og her arbejder vi både med de nationale rammer i form af lovgivning og retningslinjer, det tværfaglige/tværsektorielle samarbejde, menneskesyn, konkret behandlingsplanstilrettelæggelse samt de metoder, der aktuelt er mest udbredte, dokumenterede og anerkendte i rusmiddelbehandlingen.
Ovenstående er kun en anbefaling, og ønsker du at tage modulerne i en anden rækkefølge, har du mulighed for det.
Er du ikke interesseret i at tage en hel diplomuddannelse, kan du også vælge at tage et eller flere enkelte moduler.
Om undervisningen
Undervisningen på Diplomuddannelsen i rusmiddelbehandling varetages af undervisere med baggrund i social- og sundhedsfaglig behandlingspraksis og rusmiddelforskning, som har både bredde- og dybdefaglig ekspertise på feltet.
Vi arbejder med at læring finder sted i et samspil mellem undervisning og praksistræning, og læring er derved ikke en separat aktivitet som foregår i undervisningsrummet.
Derfor tilrettelægges uddannelsen sådan, at du som studerende guides til at arbejde med prøvehandlinger i din praksis, ved at du mellem undervisningsgangene arbejder målrettet med at afprøve ny viden, metoder eller redskaber gennem nye handlinger.
Refleksioner, erfaringer og læring fra praksis tages med tilbage til undervisningsrummet, hvor vi deler erfaringerne, og hvor erfaringerne indgår i undervisningen efterfølgende.