Digitale teknologier i erhvervsrettede uddannelser

​Bliv klar til at sætte en digital retning for din undervisning. Gennem forløbet her afprøver du forskellige digitale teknologier og kommer hjem med en digital værktøjskasse, du kan bruge i din undervisning fra dag et. 

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

14. jan. 2026, 13. apr. 2026, 10. aug. 2026, 19. okt. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Digitale teknologier fylder mere og mere i vores hverdag, og det ændrer også måden, vi lærer og underviser på. 

På forløbet får du indblik i samspillet mellem læring og digitale teknologier, så du kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, der er både engagerende og målrettet forskellige elevgrupper. Du kommer også til at afprøve konkrete digitale værktøjer, som understøtter læring. Når du har gennemført forløbet, kan du integrere digitale værktøjer i din undervisning. 

Du kan også tage din nye viden om digitale undervisningsmuligheder med ind i faglige og tværfaglige samarbejder.  

Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at: 

  • Udvælge og begrunde valg af digitale teknologier i din undervisning 
  • Anvende digitale værktøjer i planlægning, gennemførelse og evaluering af læringsforløb 
  • Udvikle digitale læringsforløb målrettet forskellige elevtyper 
  • Identificere digitale teknologiers muligheder og begrænsninger 

Gevinsten for din arbejdsplads

Forløbet ruster dig og din arbejdsplads til at arbejde med digitale teknologier. Du kommer hjem med et større kendskab til digitale teknologier samt konkrete værktøjer, du kan bruge aktivt i din undervisning. Dine elever øger deres digitale kompetencer og jobparathed, og I som uddannelsesinstitution følger med udviklingen af digitale teknologier. Forløbet opfylder også de lovmæssige krav, der er til efteruddannelse af nye undervisere på erhvervsfaglige uddannelser.  

Mere information

  • Gennem forløbet får du en dybere forståelse for, hvilken betydning digitale teknologier har for din undervisning og elevernes læring. Hvad sker der fx med lærer- og elevrollen, når man tager teknologier ind i undervisningen? Og hvad sker der med fællesskabet i undervisningen, når eleverne scanner QR-koder? Det er noget af det, vi kommer ind på. 

    Vi arbejder også med konkrete digitale værktøjer, så du får dem ind under huden og kan bruge dem aktivt. Du kan fx afprøve, hvordan du laver en video, optager en screencast, laver interaktive præsentationer og udvikler test. Du vil derfor stifte bekendtskab med mange digitale værktøjer, som du kan bruge i din undervisning, til feedback og evaluering.  

    Du har også mulighed for at arbejde med et område i undervisning, som især optager dig. Måske du er i gang med at udvikle forskellige forløb, som du ønsker at arbejde videre med i undervisningen.  

    Du får også indsigt i muligheder og begrænsninger for teknologier på både samfunds- og individniveau. 

    Du arbejder med: 

    • Digitale programmer og værktøjer 
    • It-didaktik - digitale teknologier i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og læring  
    • Didaktiske metoder med digitale teknologier, fx flipped learning 
    • Samspil mellem digitale teknologier og deltagerforudsætninger 
    • Potentialer og konsekvenser for undervisningen og fællesskabet ved brugen af digitale teknologier 
    • Digital dannelse og webetik 
  • Forløbet består af 6 undervisningsgange og 1 gruppearbejdsdag i studiegrupper. Undervisningen er en blanding af oplæg fra underviseren, drøftelser i grupper og praktisk erfaring med digitale teknologier. Som en del af undervisningen og mellem undervisningsgangene afprøver du nemlig konkrete programmer og værktøjer, som du kan bruge til at udvikle din undervisning med. Der vil også være meget gruppearbejde gennem forløbet. 

  • Når du har gennemført forløbet, afslutter du med eksamen. Eksamen er mundtlig og tager udgangspunkt i et digitalt undervisningsprodukt, du har udviklet. Du får vejledning i, hvordan du går til eksamen.  

  • Forløbet er relevant for dig, der ønsker at udvikle dine digitale undervisningskompetencer. Du arbejder fx underviser på en erhvervs- eller arbejdsmarkeds- eller ungdomsuddannelse eller ønsker at kvalificere dig til det. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Som ny underviser på en erhvervsskole er der krav om, at du skal gennemføre en fuld diplomuddannelse i erhvervspædagogik. ”Digitale teknologier i erhvervsrettede uddannelser” er et af de valgfrie forløb på diplomuddannelsen.   

    Læs mere om Diplomuddannelse i erhvervspædagogik og få overblik over uddannelsens obligatoriske og valgfrie forløb.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

14. jan. 2026 - 28. maj. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

13. apr. 2026 - 27. maj. 2026

Ansøgningsfrist

02. mar. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

10. aug. 2026 - 04. dec. 2026

Ansøgningsfrist

01. jun. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

19. okt. 2026 - 27. nov. 2026

Ansøgningsfrist

07. sep. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

mej
lfin