Når børn og unge skal lære og udvikle sig, handler det ikke kun om det faglige indhold. Det handler i høj grad også om, at de følger sig trygge, set og som en del af fællesskabet. Uden en god relation til voksne og andre børn kan det være svært at koncentrere sig og have lyst til at deltage og bidrage i undervisningen eller i fælles aktiviteter.
Som lærer eller pædagog oplever du måske, at mistrivsel, uro eller social usikkerhed er en barriere for udvikling og læring – både for den enkelte og for hele gruppen. Du mærker, at relationerne og stemningen i hverdagen spiller en stor rolle, men du har måske svært ved at finde frem til, hvordan du konkret løser udfordringerne, når du står midt i dem.
På forløbet "Læring, kontakt og trivsel" arbejder du med, hvordan kontakt og relationer påvirker trivsel, og hvordan både trivsel og tryghed er afgørende for børn og unges læring og udvikling. Du får mulighed for at undersøge, hvordan du med din pædagogiske tilgang kan styrke børns og unges deltagelse, fællesskab og læring.
På forløbet har du mulighed for at:
- Undersøge og forstå individuelle og kontekstuelle baggrunde for lærings-, kontakt- og trivselsvanskeligheder hos børn og unge.
- Arbejde med hvordan almene og specialpædagogiske indsatser kan fremme læring og trivsel.
- Reflektere over din egen tilgang og betydning i kontakten med børn og unge – og hvordan du professionelt kan arbejde med de sociale og følelsesmæssige sider af læring.
Udbyttet for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, får skolen eller institutionen en medarbejder, der har styrket forudsætninger for at forstå og handle i situationer med mistrivsel, uro eller eksklusion. Med de nye perspektiver kan du være med til at understøtte relationer, skabe trygge fællesskaber og fremme læring – både for den enkelte og for hele børne- eller elevgruppen.