Neuropsykologi og neuropædagogik

Er du nysgerrig på, hvordan hjernens udvikling påvirker læring, trivsel og adfærd? Og vil du gerne bruge den viden i dit pædagogiske arbejde? På forløbet her får du et praksisnært og anvendelsesorienteret indblik i neuropædagogik og neuropsykologi, så du kan arbejde målrettet og nuanceret med alle typer mennesker.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

22. jan. 2026, 27. aug. 2026, 21. jan. 2027

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Inden for neurovidenskaben har særligt teorien om den forudsigende hjerne givet ny indsigt i, hvordan hjernens udvikling påvirker vores muligheder for læring, trivsel og deltagelse i fællesskaber.

Det er vigtig viden, der kan hjælpe os med at forstå, hvorfor børn, unge og voksne nogle gange reagerer på måder, vi ikke umiddelbart forstår. Og samtidig kan det hjælpe os til at arbejde pædagogisk med situationer, der kan opleves som svære at håndtere.

På forløbet her lærer du fx at: 

  • Forstå hjernens udvikling og dens betydning for børn, unges og voksnes læring, trivsel og relationer. 
  • Se bag om adfærden hos børn, unge eller voksne – og bruge dine indsigter i dit pædagogisk arbejde. 
  • Arbejde med neuropsykologisk og neuropædagogisk viden på en måde, der styrker både relationer og handlemuligheder – og dermed børn, unge og voksnes trivsel og læring. 

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik på, hvordan du kan anvende viden og metoder fra neurovidenskaben i dit pædagogiske arbejde. Det giver dig langt bedre forudsætninger for at støtte børn, unge eller voksne i deres udvikling, deltagelse og trivsel. Samtidig styrker du relationerne i de fællesskaber, du indgår i, og udvider både dine egne og andres handlemuligheder i mødet med komplekse pædagogiske situationer. 

Mere information

  • På forløbet får du et praksisnært og anvendelsesorienteret indblik i neuropædagogik og neuropsykologi. Du får både den teoretiske forståelse og konkrete redskaber til at arbejde målrettet og nuanceret med alle typer mennesker. 

    Du undersøger og arbejder blandt andet med: 

    • Hjernen som fundament for adfærd, læring og relationer 
    • Det salutogene perspektiv: trivsel, stress og følelser i et neuropædagogiske lys 
    • Tilknytning, affektiv afstemning og mentalisering i praksis 
    • At se bag om adfærden – og arbejde neuropædagogisk med det, vi ser
    • Kropslige, legende og æstetiske tilgange som del af en neuroinformeret praksis 
  • ​Undervisningen veksler mellem faglige oplæg, praksisnære øvelser, refleksion og analysearbejde.

    Du får mulighed for at:

    • Observere og analysere din egen praksis gennem et neuropædagogisk blik. 
    • Arbejde med praksisfortællinger og kollegial sparring. 
    • Udvikle pædagogiske tiltag og produkter med udgangspunkt i det faglige indhold på forløbet. 
  • Oplyses ved studiestart.

  • ​Forløbet er særligt relevant for dig, der arbejder med børn, unge eller voksne – og ønsker en dybere forståelse af adfærd og samspil i et neurovidenskabeligt perspektiv. 

    Du er fx pædagog, lærer, leder eller underviser. 


  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Du kan tage forløbet ” Neuropsykologi og neuropædagogik” som et enkeltstående forløb eller som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. 

    Hvis du fx gerne vil tage en pædagogisk diplomuddannelse inden for psykologi, så kan du tage forløbet som en del af din uddannelse. 

    Læs mere om uddannelsen her

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

22. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

27. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

21. jan. 2027 - 04. jun. 2027

Ansøgningsfrist

15. nov. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Få svar på dine spørgsmål om neuropsykologi og neuropædagogik

  • Neuropædagogik er en pædagogisk tilgang, der kombinerer viden om pædagogik, psykologi og hjerneforskning.

    Læs mere om efteruddannelsen i neuropædagogik og neuropsykologi

  • En neuropædagogisk tilgang giver en skærpet faglig opmærksomhed på udfordringer i børns udvikling, trivsel og læring på almenområdet. På social- og specialområdet kan en neuropædagogisk tilgang være med til at fremme udvikling og trivsel hos børn, unge eller voksne med særlige behov.

    Læs mere i artiklen om neuropædagogik

  • Neuropsykologien har fokus på, hvordan hjernens egenskaber bidrager til vores evner, kompetencer og især til behandling af mennesker med hjerneskade eller sygdomme i hjernen. Neuropsykologien kombinerer viden om psykologi, hjerneforskning og psykiatri.

    Læs mere om efteruddannelsen i neuropædagogik og neuropsykologi.

  • En neuropædagog er en pædagog med videreuddannelse i neuropsykologi og neuropædagogik. Neuropædagoger kan arbejde på det specialiserede område med mennesker med psykisk eller fysisk funktionsevne eller i dagtilbud og skole, hvor neuropædagogik giver en skærpet opmærksomhed på udfordringer omkring udvikling og læring.

    Læs mere om efteruddannelsen i neuropædagogik og neuropsykologi

  • En neuropædagog kan tilrettelægge og gennemføre specialiserede pædagogiske indsatser, som medvirker til at styrke børn, unge eller voksnes udvikling og trivsel.  Neuropædagogen kan afdække hvilken indsats, der skal til og koordinere den tværfaglige indsats. Som neuropædagog arbejder man ud fra viden om de hjernefunktioner, der er berørte hos børn, unge eller voksne med nedsat funktionsevne.

    Læs mere om efteruddannelsen i neuropædagogik og neuropsykologi

Kontakt

gitt
thg