At lære at læse og skrive et to helt grundlæggende kompetencer i skolen – og samtidig helt afgørende for børns muligheder og valg senere i livet.
Når børn knækker læsekoden, åbner der sig en helt ny verden af viden og fortællinger, som har stor betydning for både deres faglige og personlige udvikling. Og når de opdager, at de selv kan skrive ord, sætninger og tekster, som giver mening for andre, så vokser deres selvtillid og lyst til at lære.
For nogle børn er mekanismerne i skriftsproget relativt lette at tilegne sig. For andre kan det være både en lang og sej kamp. Men uanset hvilke forudsætninger børnene har, er det vigtigt, at de helt fra skolestart har de bedst tænkelige muligheder for at udvikle stærke læse- og skrivefærdigheder.
På forløbet her får du særlig viden om, hvordan børn tilegner sig skriftsproget, og hvordan du som læsevejleder, ordblindelærer, pædagog eller lærer i indskolingen bedst støtter dem i deres udvikling.
Du lærer konkret at:
- Forstå børns skriftsprogstilegnelse og de udfordringer, de kan møde.
- Gøre brug af forskellige undervisningsmetoder, der fremmer elevernes læse- og skrivefærdigheder.
- Differentiere undervisningen, så den tilgodeser de enkelte elevers behov og forudsætninger.
- Skabe et inspirerende læringsmiljø, der motiverer eleverne i indskolingen til at læse og skrive.
- Formidle din viden om læsning og skrivning til både kolleger, ledelse og forældre.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om, hvordan børn tilegner sig skriftsproget. Du har også en masse nye idéer til, hvordan du og dine kolleger kan tilrettelægge undervisningen, så den i endnu højere grad støtter og motiverer alle elevernes læse- og skriveudvikling. Samtidig er du godt klædt på til at formidle din viden til skolens forældre og ledelse.