Vejledning og digitale medier - AI i vejledning

Hvordan ændrer AI vejledningen – og hvordan kan du som vejleder bruge teknologien klogt og kritisk? På dette forløb får du både indsigt i muligheder og dilemmaer, og du udvikler kompetencer til at navigere i en ny digital virkelighed.

Udbytte for dig og din arbejdsplads

AI har på kort tid fundet vej ind i vejledtes hverdag, også når de står over for valg af uddannelse og karriere. Mange bruger allerede sprogmodeller som en fortrolig samtalepartner. Det stiller nye krav til vejledningen: Hvordan kan du som professionel vejleder støtte refleksion, bevare nærvær og kvalitet – og samtidig forstå og bruge teknologien på egne præmisser?

På forløbet lærer du at:

  • analysere og reflektere over AI’s rolle i vejledning – både som redskab og samtalepartner.
  • identificere de etiske og faglige dilemmaer, der følger med AI i vejledningen.
  • bruge AI som støtte i vejledningssamtaler og i din egen kompetenceudvikling, fx gennem simulation og eksperimenter.
  • vurdere samspillet mellem AI, vejlederrollen og unge og voksnes valgprocesser i et sociologisk og samfundsmæssigt perspektiv.
  • formidle og diskutere muligheder og begrænsninger ved AI med både vejledte, kolleger og ledelse.

Gevinster for din arbejdsplads

Efter forløbet vender du tilbage med styrket faglighed og konkrete redskaber til at navigere i en tid, hvor AI udfordrer og udvider rammerne for vejledning. Det giver din organisation et bedre grundlag for at understøtte medlemmer, borgere, elever og studerende i en digitaliseret virkelighed med blik for både muligheder, kvalitet og etik.

Mere information

  • Forløbet giver dig indblik i, hvordan AI påvirker vejledning, og hvordan du som vejleder kan arbejde med de nye muligheder og dilemmaer, teknologien skaber. Vi undersøger AI både som redskab, som samtalepartner og som samfundsmæssigt fænomen.

    Du kommer bl.a. til at arbejde med:

    • AI i vejledningssamtalen: Hvordan ændrer det dynamikken, når vejledte allerede bruger AI som fortrolig støtte?
    • Vejlederens rolle og kompetencer: Hvilke nye færdigheder og etiske refleksioner kalder udviklingen på?
    • Dilemmaer i praksis: fx mellem nærvær og effektivitet, mellem professionel dømmekraft og algoritmisk output, mellem åbenhed og skepsis.
    • Samfundsmæssige perspektiver: Vi ser på AI i et sociologisk lys: hvordan teknologien ændrer vores måder at kommunikere og dele fortroligheder på, og hvordan den potentielt kan skabe nye muligheder på tværs af sociale klasser. Kan AI være en demokratisk samtalepartner, der giver flere vejledte adgang til støtte og sparring? Eller risikerer vi tværtimod at forstærke ulighed og eksklusion?
    • Kritisk refleksion og eksperimenter: Du får mulighed for at afprøve AI-redskaber, simulere vejledningssituationer og dele erfaringer med andre.

    Fokus er ikke at finde én endegyldig tilgang, men at udfolde og diskutere de dilemmaer, der opstår, når AI møder vejledningen – og derigennem styrke din faglige dømmekraft.

  • Forløbet tilrettelægges som et fysisk fremmøde med vægt på dialog, øvelser og refleksion. Undervisningen veksler mellem oplæg, fælles diskussioner og praktiske afprøvninger.

    Forløbet lægger vægt på, at du kan omsætte inspirationen direkte til din egen praksis – og samtidig få et fagligt sprog til at forstå og diskutere AI’s rolle i vejledning.

  • Oplyses ved studiestart.
  • Forløbet er for dig, der arbejder professionelt med vejledning, uddannelse eller udviklingsprocesser – og som ønsker at forstå, hvordan AI påvirker dit felt.

    Det kan fx være, at du er:

    • uddannelses-, erhvervs- eller karrierevejleder
    • lærer eller underviser med vejledningsopgaver
    • studievejleder på en ungdoms- eller videregående uddannelse
    • vejleder eller karrieremedarbejder i jobcentre, UU eller a-kasser
    • HR- eller udviklingskonsulent, der arbejder med trivsel, kompetenceudvikling eller karriereveje

    Kort sagt: Forløbet er relevant for alle, der ønsker at kunne navigere fagligt, kritisk og reflekteret i mødet mellem AI, vejledning og valgprocesser.

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m. 

  • Du kan tage ”Vejledning og digitale medier” som et enkeltstående forløb. Eller du kan kombinere det med flere diplomforløb.

    Ønsker du en fuld diplomuddannelse i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning, anbefaler vi, at du starter med et af de obligatoriske forløb: Vejledning og samfund, Vejledning og vejleder og Vejledning og individ. 

Kontakt

mej