Sammenhæng i professionsuddannelse

Vi forsker i, hvordan man kan forstå sammenhænge i en uddannelseskontekst, og hvordan professionsbacheloruddannelserne kan skabe gode koblinger mellem teori og praksis, mellem campusundervisning og praktik, samt ikke mindst mellem studieliv og arbejdsliv. 

Udvalgte projekter og publikationer

pige i tekstilværksted

Uddannelseskohærens

Vi undersøger med baggrund i kohærensforskning, hvordan vi kan forstå og arbejde med sammenhæng på professionshøjskoler.

Læs mere om kohærens og sammenhæng i ny læreruddannelse her.

Læs mere om kohærens i vores publikation: Kohærens og professionel identitet: Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelserne? her.

 


Kontaktperson:
Docent, Thomas Iskov, tisk@via.dk

 

Lærerstuderende på campus C

Sammenhæng mellem teori og praksis

Vi har i professionskontekster ofte fokus på, at teorier ikke må blive for abstrakte og løsrevne fra praksis. Vi ønsker sammenhæng. Måske er en af vejene til sammenhæng et større fokus på, hvad teori og begreber faktisk kan i forhold til udvikling af faglig praksis, viden og læring?

Læs mere om abstraktioner, og forholdet mellem teori og praksis i publikationen her.

 

 

Kontaktperson:
Docent, Brian Benjamin Hansen, brbh@via.dk

Studerende tegner på tavle

Sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsliv

Vi forsker i fremtidige ingeniørkompetencer, herunder hvorvidt de etablerede ingeniøruddannelser er rustet til at indfri fremtidige behov for helhedsorienterede teknologiske løsninger. 

Læs mere om dannelse og ingeniørfaglighed her.

Læs mere om ingeniørfaglighed og social- og humanistisk videnskab her.

 

 

Kontaktperson:
Forskningsleder, Anders Buch, buch@via.dk