Maria er softwareingeniør og 100% Backend’er

24-årige Maria Fuglsang Frandsen læser til softwareingeniør på 5. semester, hvor hun i sin praktik hos Lunar Bank har fundet sit rette element.

Maria læser til softwareingeniør

Før Maria Fuglsang Frandsen startede som softwareingeniør på VIA, læste hun engelsk på universitetet. Det blev dog hurtigt klart, at det ikke var den vej, hun skulle gå. Hun havde en følelse af, at hun ikke lærte noget nyt, men også manglede mere konkret opgaver, udfordring og fællesskab. Derfor var der ikke langt fra tanke til handling, da hendes far, som er datalog, præsenterede hende for idéen om at blive softwareingeniør.

”I mine overvejelser om et nyt studie, stod jeg med det faktum, at jeg ville gerne kunne se en klar fremtid. Jeg ville gerne have noget, hvor jeg tydeligt kunne mærke, at jeg blev bedre til det, jeg beskæftigede mig med. Kort sagt skulle det være konkret og til at tage og føle på. Der skulle ikke være noget fluffy over det,” fortæller Maria. 

Med hænderne dybt nede i projekterne

Det, at få lov til at prøve tingene af i praksis og have opgaver, hvor du både skal bruge hovedet og hænderne, er noget af det, som Maria vægter højt på uddannelsen til softwareingeniør. De mindre hold med klasseundervisning giver plads til at fordybe sig i opgaverne, idéudvikle projekter med vejledning fra underviseren og plads til at begå fejl og lære af dem. 

”Jeg kan virkelig mærke, at der bliver gjort noget for at holde de studerende oppe, og at de kan lide at være på studiet,” fortæller Maria og fortsætter: ”Jeg er selv stor fan af faget semesterprojekt, der kører en gang hvert halve år. Her smeltes alle forløb fra det seneste semester sammen i et stort projekt, som man arbejder sammen om. Det er det, der har været allermest givende indtil videre, fordi du lærer cirka det hele.” 

”Vi har for eksempel udviklet et eksamensplanlægningssystem, et fitness-socialt medie og et datingsite. I det seneste projekt har hele klassen været involveret i et drivhus, hvor vi arbejdede med både hardwaresensorer, et Data Warehouse og udvikling af en app,” fortæller Maria. 

Praktik med ansvar, muligheder & fremtid

På sit 5. semester er Maria i praktik hos Lunar Bank som backender*. Her er hun en del af et squad, der arbejder med move money, dvs. bankoverførsler. I sin praktik kan Maria drage paralleller til sine tidligere semesterprojekter, da man på samme måde arbejder sammen som et team om et større stykke kode, som Maria forklarer det. 

”Når jeg er i praktik, får jeg lov til at prøve min faglighed af ”for real”, og finde ud af, hvad det egentligt er, jeg kommer til at arbejde med i fremtiden. Samtidigt får jeg allerede noget erfaring og nogle kompetencer, jeg kan tage med, når jeg skal ud på arbejdsmarkedet bagefter,” fortæller Maria.

Kort sagt: Så har det været noget af det fedeste at være ude i praktik.

Maria Fuglsang Frandsen

Marias praktikforløb er med til at åbne dørene for, hvad hun gerne vil i fremtiden, og samtidig har det understreget, at hun er ”100 procent backender”, hvis hun selv skulle sige det. Derfor drømmer hun også, om at arbejde indenfor banksektoren som backender, selvom der er mange på studiet, som ser sig selv som selvstændige i fremtiden. 

”Jeg er lige nu meget glad for at arbejde som backender i området omkring move money hos Lunar Bank, og jeg vil gerne fortsætte med det så længe så muligt. Jeg synes, det er et fedt domæne og tingene går virkelig stærkt. Samtidigt har Lunar Bank også en fed tilgang til det at være udvikler, og man får lov at sidde med en masse ansvar og selvstændige beslutninger,” fortæller Maria og tilføjer ”Der er også en del fra studiet, som i sidste ende drømmer om at blive selvstændige, men jeg kan godt lide at være en del af et større team og en større organisation.” 

*En person, der sidder med det konfigurationsområde bagom en webportal, som kun administrator og indviede personer ser efter login. Frontend er det ens besøgende ser – altså selve hjemmesiden. Gloserne ”frontend” og ”backend” bruges ved alle CMS-systemer. 

Maria's 3 gode råd
  • Prøv at have det så sjovt som overhoved muligt på studiet. Hvis du har det sjovt, lægger du også automatisk mere af dig selv i det, du laver. 
  • Giv dig 100 procent, når du er i praktik eller til undervisning. Det får du mest ud af. 
  • Du behøver ikke være et matematisk geni eller kunne en enkelt linje kode, når du starter. Men det er en fordel at kunne tænke logisk. Mere behøver du ikke, resten skal dem på studiet nok hjælpe dig med.