VIAs kvalitetssystem sikrer, at vores udvikling af uddannelserne sker på et systematisk og faktabaseret grundlag.
Vi har fælles standarder for de kvalitetsmål, vi ønsker at opnå, og vi har fælles standarder for, hvordan vi arbejder med kvalitet i alle uddannelser.
Standarder for kvalitet
Vi har udvalgt en række områder, som vi i VIA måler kvaliteten i uddannelserne på:
- Studieintensitet
- Gennemførelse
- Gennemførelsestid
- Studieglæde
- Karakterer for afsluttende eksamener
- Beskæftigelse.
Inden for hvert område har vi fastsat en kvalitetsstandard. Standarden er et mål for, hvornår niveauet er tilfredsstillende.
Hvis en uddannelse ikke opfylder kvalitetsstandarden inden for et område, iværksætter uddannelsen lokalt initiativer til forbedringer.
Standarder for processer
Derudover har vi en række standarder til den måde, uddannelserne selv arbejder med kvalitetssikring på. Disse processtandarder er minimumskrav til det lokale arbejde med kvalitetsudvikling.
I arbejdet med at sikre høj kvalitet og relevans skal uddannelserne:
- Inddrage aftagere
- Inddrage dimittender
- Evaluere undervisningen
- Analysere frafald
- Opdatere og omsætte videngrundlag.
Alle uddannelser dokumenterer skriftligt, hvordan de konkret arbejder med kvalitetssikring i praksis.