
Nogle mennesker bevarer den magiske, legende tilgang hele livet, men mange glemmer den med alderen. Fordi der ikke lægges vægt på det i skolen og opvæksten i det hele taget. Og fordi der ikke er tradition for at styrke fantasien ret mange steder. Men fantasien kan bruges overalt. Mette Vestergaard
Mette Vestergaard er vild med at arbejde med børn og kreativitet. Hun er oprindelig uddannet fra The Animation Workshop i Viborg, og elsker det kreative arbejde med illustration og animation. Men arbejdet ved en computer manglede noget.
”Jeg blev træt af skrivebordsjobbet, hvor jeg dag ind og dag ud skulle sidde ved computeren. Og da jeg fik et vikarjob i en folkeskole, var jeg solgt. Jeg synes, at det så er fedt at arbejde med børn,” siger Mette, der er vild med tanken om at kombinere det kreative arbejde med lærerjobbet. Og det har hun gjort i løbet af sin læreruddannelse, hvor hun har brugt kreative processer alle steder i uddannelsen, hvor det har været muligt. Lige nu sidder hun og arbejder på sit afsluttende bachelorprojekt, hvor hun undersøger, hvordan lærere kan give eleverne de rigtige forudsætninger for at udvikle deres fantasi og kreativitet.
Bachelor med udgangspunkt i fantasi
”Jeg har taget udgangspunkt i et undervisningsforløb, jeg har lavet i min praktik, hvor jeg kombinerede faget billedkunst med natur og teknik. Her skulle eleverne bruge deres fantasi til at forestille sig, hvordan et nutidigt dyr ville se ud om 40 millioner år. Og argumentere for, hvorfor dyret ville udvikle sig i netop den retning. Først skulle eleverne tegne dyret fra alle vinkler, og bagefter forme det som et 3D dyr i sten, ståltråd og ler. Og forklare, hvad forvandlingen går ud på.
”En dreng gik fra en nutidig tiger til at udvikle den til en ild- og istiger. Så tigeren kan begå sig andre steder end på savannen, og trække på egenskaberne fra begge dyr. Fantasi bygger på vores egne erindringer, hvor vi sammensætter forskellige brudstykker af de mange indtryk vi har fra tv, iPad, computer, naturen, familie, bybilleder, osv. Det er i vores hverdag, vi henter vores inspiration.
Og hvad skal børn så bruge det til, kunne man spørge? Andet end til at blive gode til at fantasere og lege?
Fantasi er med til at skabe fremtiden
”Med en veludviklet fantasi styrker børnene deres evne til at forestille sig nye ting. Hjælper dem til at få idéer til nye opfindelser, og til hvordan man kan finde nemmere løsninger på forskellige problemstillinger. Fantasien lærer os at tænke ud i fremtiden, og sammen med kreativitet skaber det uendelige muligheder,” siger Mette, og fortsætter:
”Nogle mennesker bevarer den magiske, legende tilgang hele livet, men mange glemmer den med alderen. Fordi der ikke lægges vægt på det i skolen og opvæksten i det hele taget. Og fordi der ikke er tradition for at styrke fantasien ret mange steder. Men fantasien kan bruges overalt,” siger Mette.
Fantasi og kreativitet kan styrke forståelsen i alle fag
Hun uddyber og forklarer, at man sagtens kan være kreativ. Det handler bare om at finde en god idé.
”I matematik kan man fx klippe en pizza ud i trekanter. Tegne og farve forskellige ingredienser, som man kan putte oven på sin pizza. Det kan fx være pepperoni, champignon eller rød peber. Så lægger vi dem sammen, former en pizza, og kan variere sværhedsgraden med antallet af pizzastykker og af ingredienserne. Og på den måde har vi illustreret brøkregning. Det bliver visuelt og giver form til det abstrakte,” siger Mette, og forklarer, at udviklingen af fantasien skal trænes. Som alt andet.
”Øvelse gør mester. Og som i alle andre forhold. Jo mere du træner din fantasi og kreativitet, jo bedre bliver du. Det afhænger helt af, hvor meget energi, du lægger i det,” siger Mette.
For meget struktur svækker fantasien
Hun forklarer, at en af grundene til, at fantasi blev omdrejningspunkt for hendes bachelorprojekt er, at mange børn (og voksne) ofte går i stå, når de skal tegne, eller lave noget i fx billedkunst. De har det svært med en fri opgave.
”Alt er rammesat for børn i dag. Der er så meget struktur i alt, hvad de foretager sig. I skolen, derhjemme, til sport- og fritidsaktiviteter, legeaftaler. Alt er fastsat og tilrettelagt. De er vant til struktur, og det fratager dem evnen til at tænke kreativt,” siger Mette.
Hun fortæller videre, at mange børn er mega pressede, og har alt for meget de skal nå. Det er okay for børn at kede sig, det er oftest når hjernen får ro, at ens fantasi skaber nye idéer.
Børn skal have lov til at være børn
”Det er synd for dem, at de har så travlt. Børn skal have lov til at være børn. De er børn i så kort tid. Så jeg vil gerne arbejde for, at fantasi og kreativitet bliver en fast del af deres hverdag – også i skolen. For den kreative tilgang er med til at motivere og skabe interesse, fordybelse og evnen til at skabe nyt. Og det er vigtige kompetencer at have med sig bagagen,” siger Mette. Hun fortæller, at den nye profil i Kreativitet og animationer som skrevet til hende, og hun ville helt sikkert have set i den retning, hvis det havde været en mulighed, da hun startede på læreruddannelsen. For selvom hun allerede har en bachelor i TAW, så kan man altid lære nyt og lade sig inspirere.
”Jeg har fx tegnet hele mit liv, men jeg har alligevel valgt Billedkunst som et af mine undervisningsfag. Jeg har slet ikke overvejet at få merit for faget, selvom jeg har uddannelsen fra TAW, fordi det er min store interesse og fordi der er en læringsproces i det hele,” siger Mette, der allerede nu, inden hun er helt færdig med sin uddannelse, har fået arbejde som lærer. Hun er ansat på Ullits skole i en deltidsstilling. Så kan hun nemlig fortsætte sin egen illustrationsvirksomhed, hvor hun fordyber sig i kreativt arbejde med blandt andet at illustrere sine egne digte.
Se mere på Læs mere på mettevestergaard.dk