Iben fik pustet nyt liv i arbejdsgange og processer

For Iben er udvikling et must, og da følelsen af rutinearbejde begyndte at melde sig på jobbet, vidste hun, at tiden var inde til at søge nye indspark. På proceskonsulentuddannelsen har hun fået værdifulde erfaringer og redskaber med sig, der styrker hendes rolle som IT-projektleder og puster nyt liv i arbejdsgangene.

iben

Tid til at bryde med rutinerne 

Vi kender alle de små vaner, vi lader os indhylle i på arbejdet - rutiner, der bare bliver en del af hverdagen, uden vi rigtig forholder os kritisk til dem. 

For Iben Uldahl Søndergård blev rutinerne et tegn på, at der skulle ske noget nyt. Hendes karriere har altid været drevet af en stor lyst til at lære nyt og et konstant behov for udvikling – og selvom hendes opgaver som IT-projektleder sjældent er ens, manglede hun inspiration til nye måder at løse dem på.

”Før jeg tog uddannelsen i procesledelse, havde jeg siddet i mit job i tre år, og jeg kunne bare mærke, hvordan jeg var groet lidt fast i rutinen. Af vane gjorde jeg, som jeg plejede, uden at tænke yderligere over hvorfor. Og når jeg når dertil, så ved jeg, at der skal ske noget nyt – og her synes jeg, at efteruddannelse er en god måde at ruske lidt op i en selv. Det med at komme ud, lære nyt, møde nye mennesker, og få inspiration og inputs til, hvordan jeg kan gøre ting anderledes, er med til at bevare min glæde ved at gå på arbejde.”

Udover behovet for personlig udvikling, oplevede Iben også et konkret behov for nye værktøjer til at håndtere specifikke opgaver.  

”Hvor vi i min afdeling oftest har siddet med mindre projekter, af et par måneders varighed, er vi nu begyndt at arbejde med rigtig store projekter, der tager flere år – og her kunne vi som afdeling godt mærke, at vi manglede erfaring.” 

Og det satte et yderligere skub i retningen mod efteruddannelse. 

Fokus på processen frem for projektet 

For Iben stod valget mellem en efteruddannelse i projektledelse eller proceskonsulentuddannelsen.

Til dagligt bærer hun titlen som projektleder, så umiddelbart ville man tænke, at en uddannelse i projektledelse lå lige til højrebenet. Men det var ikke tilfældet for Iben.

”Efter nøje overvejelser var jeg egentlig ikke i tvivl om, at proceskonsulentuddannelsen var det rette for mig. Hvor en projektleder skal have det overordnede overblik for et projekt fra start til slut, fokuserer proceskonsulenten mere på selve processen – hvordan kommer vi rent faktisk fra A til B? Her handler det om at blive klogere på de mennesker, der indgår i projektet og om at få et godt samarbejde til at fungere mellem dem – hvilket er noget, jeg synes er helt vildt spændende. Man er også i højere grad med til at forme processen, og man får lov at være mere kreativ i sin tilgang. Det er noget, der klart tiltaler mig.”

Iben uddyber: 

”Og så følte jeg også langt hen ad vejen, at jeg faktisk arbejdede med meget af det, der blev undervist i på uddannelsen, bare uden jeg havde teorien eller titlen som proceskonsulent bag mig. Jeg sjussede mig nok lidt frem til, hvordan jeg troede, jeg skulle løse opgaverne og facilitere processen. Her ville det være en kæmpe støtte at have en stærkere faglighed at læne mig op ad.”

Internatet og relationerne var guld værd 

Forløbet på ’Den professionelle proceskonsulent’ består både af enkeltstående undervisningsdage samt 2-dages internatophold med overnatning. Og netop muligheden for at komme på internat, var faktisk en af grundene til, at Iben valgte at tage uddannelsen hos VIA. 

”Internatet var guld værd. Vi ankom alle med et helt andet mindset, end hvis det havde været en almindelig undervisningsdag – ingen af os skulle tænke på børn, der skulle hentes, eller madpakker der skulle smøres. Vi kunne bare have fuldt ud fokus på undervisningen. Det var fedt!” Iben Uldahl Søndergård

På VIAs efter- og videreuddannelser møder man ligesindede fra mange forskellige brancher – hvilket ifølge Iben kommer undervisningen til gode. For hende var der nemlig stor værdi i at lære af de andres erfaringer. 

”Det er ikke kun, når underviseren står ved tavlen, at man lærer noget – det er mindst lige så meget i relationerne til mine medstuderende, at jeg har fået inspiration og input, som jeg har kunnet tage med videre i mit arbejde. Og det skal underviserne have ros for at prioritere tid til i undervisningen.” 

Brugbare redskaber i bagagen 

Med sig fik Iben også helt konkrete redskaber, som hun har implementeret direkte i sit daglige arbejde. Et af dem var drejebogen, der hjælper med at facilitere og planlægge workshops og møder.

”Jeg bruger drejebogen virkelig meget i min hverdag – det er et genialt værktøj til at skabe overblik. Jeg er ansvarlig for at arrangere en del workshops, og her deler jeg ofte min drejebog for dagen med mine kolleger. På den måde har de også mulighed for at kigge med og se, hvad vi skal nå i mål med, og hvad der forventes, at de hver især bidrager med. Derudover giver den dem også mulighed for selv at komme med input til dagen.”

Uddannelsen har også haft et stort fokus på det menneskelige aspekt i processer, hvilket har klædt Iben bedre på til at facilitere samarbejder mellem mennesker, hun ikke har mødt før. 

”Det er ikke nyt for mig at arbejde med mennesker, jeg ikke har mødt før. Men det har været utroligt brugbart for mig at få en dybere forståelse for, hvad fx en god optakt til et projekt betyder for mennesker – og gerne længe før projektstart. Det har jeg fået nogle gode værktøjer til at komme i mål med, hvilket både gavner projektdeltagerne, mig selv og processen.” 

Peget i den rigtige retning 

Noget af det, Iben også havde efterspurgt i sin kompetenceudvikling, var at få feedback på sin egen praksis. 

”Undervisningen gav mig en klar idé om, hvor i mit arbejde der var plads til forbedring, og hvor jeg ikke behøvede at bruge for meget af min energi. Og så gav det mig også flere skulderklap ift. at erfare, at jeg faktisk allerede gjorde mange ting rigtigt, hvilket gav et lille boost til selvtilliden. Førhen var jeg nemlig ofte usikker på, hvorvidt jeg gjorde tingene på den rigtige måde, da jeg ikke havde den teori og de redskaber at læne mig op ad, som jeg har nu.” 

Klar til endnu mere udvikling 

Siden Iben afsluttede 'Den professionelle proceskonsulent', har VIA lanceret en hel Diplomuddannelse i procesledelse, hvor 'Den professionelle proceskonsulent' indgår. Og denne uddannelse er Iben meget interesseret i at tage flere moduler fra i fremtiden. 

”Jeg vil rigtig (rigtig) gerne tage mere kompetenceudvikling i samme dur, og på sigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at tage hele Diplomuddannelsen i procesledelse. Jeg kunne være klar til at tage det næste skridt allerede nu. Det eneste der holder mig tilbage, er mangel på tid og spørgsmålet om økonomien – jeg arbejder i det offentlige, og her hænger pengene ikke ligefrem på træerne til at sende mig på efteruddannelse hele tiden. Så jeg må vente lidt endnu. Men jeg er ikke færdig med efteruddannelse - absolut ikke.” 

Spørgsmålet om økonomien er relevant for de fleste, der overvejer at tage en efteruddannelse. Derfor er det meget væsentligt at undersøge, de forskellige muligheder man har for at få økonomisk støtte til sin kompetenceudvikling. Du kan læse om dine muligheder for tilskud her.