Én ud af syv elever i skolen oplever at have vanskeligheder ved at forstå matematik. For nogle elever er det fx positionstalsystemet og for andre er det ligninger, som skaber problemer.
Når elever har svært ved matematikken, så påvirker det deres muligheder for at deltage i matematikundervisningen i skolen. Vanskelighederne kan følge børnene og de unge gennem hele livet, hvis ikke de får den rette støtte.
Som matematiklærer har du stor betydning for elevernes faglige udvikling i faget – og særligt for gruppen af elever i matematikvanskeligheder. Men det forudsætter, at du har et godt kendskab til de bagvedliggende årsager til vanskelighederne og kan igangsætte indsatser, der støtter og hjælper eleverne.
På forløbet her lærer du at:
- Kortlægge elevens opfattelse, holdning, forudsætninger, potentiale og motivation for matematikundervisningen.
- Identificere behov for støttemuligheder og hjælpemidler i matematik.
- Planlægge differentieret undervisning i matematikkens forskellige færdigheds- og vidensområder.
- Vejlede kolleger og forældre om undervisningstiltag for elever med særlige behov i matematik.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, har du viden om årsager til matematikvanskeligheder og kendskab til indsatser for denne elevgruppe. Du bliver med andre ord i stand til at beskrive og vurdere vanskelighedernes omfang og kan igangsætte almene, målrettede og/eller særlige indsatser i tæt samarbejde med eleven, forældre og relevante fagkolleger. Samtidig kan du informere og vejlede kolleger og ledelse om relevante pædagogiske indsatser for elever i matematikvanskeligheder.