Som lærer er din primære opgave at undervise.
Men for at du lykkes bedst muligt med din undervisning, er du nødt til at kunne lede din klasse, så den er et trygt sted at være for alle – både fagligt og socialt.
Med god klasseledelse kan du øge elevernes koncentration, motivation og engagement samt skabe en klassekultur, hvor alle elever føler sig set og har mulighed for at deltage aktivt – uanset deres faglige niveau og forudsætninger.
Men god klasseledelse kommer ikke ud af ingenting. Det kræver både viden, redskaber og øvelse.
På forløbet ”Fagdidaktik og klasseledelse” lærer du at:
- Forstå forskellige principper for klasseledelse og aktivt bruge dem, når du skal tilrettelægge din undervisning, så den favner elevernes forskellige forudsætninger.
- Planlægge og opbygge din undervisning, med fokus på en genkendelig struktur og et tydeligt fagligt fokus, så du giver eleverne de bedste rammer for ro og koncentration.
- Benytte didaktiske greb, der fremmer et dynamisk læringsmiljø, hvor alle bidrager til og er del af klassefællesskabet.
- Tage lederskabet i klassen på dig og arbejde med din underviserrolle, så du kan møde eleverne med retfærdighed, autoritet og myndighed.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, vil du have en opdateret viden om, hvad det vil sige at mestre god klasseledelse, og samtidig vil du have gjort dig værdifulde erfaringer med konkrete klasseledelsesgreb og -principper. Med dine nye indsigter vil du være i stand til at løfte din egen undervisning, så den i endnu højere grad fremmer et sundt klassefællesskab og dermed højner elevernes læring og trivsel. Samtidig vil du være en god sparringspartner for dine kolleger, som ønsker at arbejde med deres egen klasseledelse.