Arbejder du med ledelse, oplever du sikkert forskellige udfordringer i dit daglige arbejde med at understøtte realiseringen af organisationens mål. Det kan være værdiskabende mål som øget effektivitet og kvalitet, bedre service eller inddragelse af borgere/kunder. Udfordringerne kan handle om, at der skal tages hensyn til forskellige interessenters behov og synsvinkler, og at den organisatoriske opgave skal løses i samarbejde mellem fagpersoner og på tværs af fag, organisationer, sektorer og med inddragelse af borgere/kunder. Det kan også være at nye tendenser, som digitalisering, automatisering og bæredygtighed, skal medtænkes.
Det kræver, at du kan se og forstå, hvordan barrierer opstår og muligheder skabes gennem forskellige organisatoriske processer og i samspillet mellem organisationen og dens omgivelser.
I en hverdag, der fordrer fokus på drift, kan du føle et handlingspres. Du oplever måske også, at det ikke altid er den bedste ledelsesbeslutning, du får taget.
På modulet lærer du at:
- planlægge og implementere organisatoriske mål
- se og lede organisationens kulturdynamikker
- håndtere styringsmæssige og strategiske udfordringer
- lede samskabelse
Når du er færdig med modulet, har du en større forståelse for organisationen, og du er blevet bedre til at organisere processer. Du ved nu, hvordan du kan:
- identificere og analysere organisatoriske behov og muligheder
- implementere og forankre relevante tiltag i organisationen
- indgå i organisationens styringsmæssige og strategiske processer
- vurdere udviklingstiltag og omsætte disse til praksis
- lede samarbejde på tværs af fagligheder, organisationer, sektorer og i samspil med borgere/kunder