For at skabe succesfulde projekter er det ikke nok blot at have styr på planlægning og eksekvering. Det er også afgørende, at du forstår den organisatoriske ramme og de strategiske mål, som dit projekt udspringer af.
”Projektstrategi og -organisation” giver dig de nødvendige personlige og organisatoriske værktøjer til at analysere og forstå organisationens struktur, kultur og strategiske drivkræfter, så du kan navigere efter dem. Med disse kompetencer bliver du bedre rustet til at lede projekter, der er tæt forbundet med virksomhedens overordnede strategi og mål.
Du lærer at sikre, at projekter ikke står isoleret, men er tæt forankret i virksomhedens overordnede strategi. Dette betyder, at projekterne vil bidrage direkte til de langsigtede mål og værdiskabelse. Og med viden om, hvordan organisationens kultur, interessenter og strukturer påvirker projekterne, kan du træffe beslutninger, der maksimerer udnyttelsen af ressourcer og forbedrer samarbejdet både internt og eksternt.
Du vil opnå kompetencer til at:
- tilpasse projektmål, så de understøtter virksomhedens strategiske retning og skaber værdi.
- etablere et stærkt grundlag for styregruppens arbejde og deltage aktivt i strategisk dialog med ledelsen om projektets udbytte.
- analysere, hvordan organisationens kultur, strukturer og beslutningsprocesser påvirker projektets betingelser.
- tænke bæredygtighed ind i dit projekt og dets resultater.
- vurdere og vælge de optimale styringsværktøjer til at sikre en effektiv portefølje- og programledelse samt ressourceudnyttelse.
Med dine nye færdigheder og kompetencer vil du kunne forstå, tilpasse og lede projekter med fokus på den strategiske retning og dermed sikre, at projekterne leverer konkret værdi på tværs af organisationen.
Gevinster for din organisation
Med medarbejdere, der forstår at integrere projektstrategi med organisationens overordnede mål, vil organisationen opleve en styrket evne til at sikre, at projekter er tæt forankret i strategien og dermed bidrager direkte til værdiskabelse.
Med øget forståelse for organisationens kultur, strukturer og beslutningsprocesser vil medarbejderen samtidig kunne optimere ressourcer og sikre succesfuld projektgennemførelse. Dette vil styrke organisationens evne til at opnå målbare resultater og øge chancerne for projektmæssig succes.