Har du prøvet at være med til at understøtte et sammenhængende forløb for en patient? Så ved du, hvor stor betydning det har for patienten – og hvor motiverende det kan være som fagperson.
Som lægesekretær eller administrativ medarbejder er du ofte bindeleddet mellem patienten og sundhedsvæsenet. Det betyder, at du har en afgørende rolle i forhold til at understøtte patientens oplevelse af et sammenhængende forløb.
Men det er ikke altid en nem opgave! Det kræver både stærke tværfaglige kompetencer, ligesom du skal kende til og kunne begå dig i sundhedsvæsenets rammer, vilkår og organisering.
Når du har gennemført forløbet, kan du:
- Forstå sundhedsvæsenets rammer og vilkår – og bruge den viden til at styrke koordinering og samarbejde på tværs af sektorer
- Bidrage aktivt til et velfungerende tværfagligt samarbejde med kolleger og andre faggrupper
- Kommunikere professionelt og målrettet med patienter, pårørende og samarbejdspartnere
- Anerkende og inddrage borgerens og de pårørendes perspektiv, så forløbene opleves sammenhængende og trygge.
Gevinsten for din organisation
Lægesekretærer og andre administrative medarbejdere i sundhedsvæsenet spiller en afgørende rolle i at sikre sammenhæng og struktur for patienterne. Med et forløb i koordinering, samarbejde og kommunikation får du stærkere redskaber til at skabe overblik, sikre smidige arbejdsgange og understøtte det tværfaglige samarbejde. Samtidig bliver du bedre til at kommunikere professionelt med både kolleger, patienter og pårørende – og dermed bidrage til mere sammenhængende patientforløb.