Projektet løber over 3 år fra april 2023 til maj 2026 og består af 3 faser. I fase 1 etableres det nødvendige vidensgrundlag. I samarbejde med 10 dagtilbud undersøger vi pædagogers viden om matematisk opmærksomhed og hvordan der arbejdes med det i daginstitutionerne. Vi interviewer pædagoger og observerer både børn og pædagoger i hverdagen i institutioner. Derudover udvikler vi forskellige redskaber til at afdække pædagogernes matematiske viden og kompetencer. Dette er centralt for at kunne måle en evt. effekt af interventionen i fase 2. I fase 2 udvikles interventionen på baggrund af viden fra fase 1 og relevant forskningslitteratur i tæt samarbejde med pædagoger. I første omgang udvikles en intervention med pædagoger fra to daginstitutioner. Der udvikles et kursus om dialogisk læsning og matematisk opmærksomhed, samt tilhørende relevante aktiviteter. Derefter vil kursus og materialer blive revideret og afprøvet i 15 andre daginstitutioner, og mulig effekt måles med redskaber udviklet i fase 1 samt observation og interviews. Herefter revideres interventionen endeligt. Udover materialerne fra interventionen bliver der udarbejdet en håndbog for pædagoger om matematisk opmærksomhed samt videnskabelige artikler om resultaterne.
Er du og din institution interesseret i at deltage i projektet, og er I placeret Midtjylland, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv til Pernille Bødtker Sunde: pbos@via.dk