Formål og ramme
VIAs direktion besluttede i forbindelse med regeringens corona-nedlukning i marts 2020 at søsætte et internt corona-læringsprojekt for at høste erfaringer på tværs af VIA.
Overordnet er målet med læringsprojektet at dykke ned i, hvad de ekstraordinære omstændigheder med bl.a. en høj grad af digitalisering og hjemmearbejde under corona har gjort – og gør – ved undervisningen og arbejdsbetingelserne i VIA – og at se på, om der er noget fra corona-tiden, VIA bør tage ved lære af og bruge positivt til at udvikle VIAs hverdagspraksis.
Som form har ønsket været en kvalitativ, eksplorativ undersøgelse. Den kvalitative eksplorative tilgang gør det muligt at foretage en åben og agil undersøgelse, hvor der dykkes ned i det, man endnu ikke kender, og gør det muligt at tage udgangspunkt i de erfaringer, undringer og oplevelser, der viser sig. Formålet med VIAs organisatoriske corona-læringsprojekt er altså ikke at kunne generalisere, men at forstå i dybden og få øje på vigtige udviklingsmuligheder og opmærksomhedspunkter.
Erfaringsopsamling via læringshotline
Corona-læringsprojektet omfatter input fra både før og efter sommerferien 2020. Således samler projektet både op på erfaringer fra marts til juni, hvor VIA i udstrakt grad var fysisk nedlukket, og fra perioden fra august til november 2020, hvor VIA har gennemført såvel online undervisning som fysisk undervisning med særlige corona-restriktioner som eksempelvis afstandskrav.
Det har fra start været en ambition at involvere VIAs studerende, medarbejdere og ledere stærkt i corona-læringsprojektet.
Konkret er der foretaget erfaringsopsamling gennem input, som studerende, medarbejdere og ledere fra VIA kunne sende til en såkaldt læringshotline, som var åben fra 9. juni til 14. august 2020. Erfaringsopsamlingen havde her fokus på konkrete erfaringer og oplevelser af, hvad der har været positivt, og hvad der har været særligt udfordrende og uhensigtsmæssigt under den fysiske nedlukning af VIA.
Input og tematikker
Læringshotlinen afstedkom 398 input om studie- og arbejdslivet under corona. Næsten halvdelen af de indsendte input er fra VIA-studerende, mens den anden halvdel kommer fra henholdsvist undervisere, forskningsmedarbejdere, administrative medarbejdere og ledere. Flest input er skriftlige i form af mails, men der er også indsendt fotos, videoer og lydoptagelser.
De mange input til læringshotlinen er blevet gennemgået og analyseret både i forhold til tværgående temaer og områdeopdelt. Efterfølgende er de indkomne input til læringshotlinen blevet bearbejdet og som lokalt versionerede rapporter sendt til lederne i hele VIA med analyseresultater fra egen uddannelse/afdeling – altså med lokal data.
For at uddybe, nuancere og tilføje relevante tematikker, pointer og spørgsmål til det input, der kom ind til læringshotlinen, er der i oktober 2020 gennemført syv online fokusgruppeinterviews. Her blev der drøftet ønsker, idéer og potentialer for at udvikle VIAs hverdagspraksis i overensstemmelse med VIAs nye vision og strategi. Deltagerne i fokusgrupperne var studerende, undervisere, administrative medarbejdere og ledere.
I slutningen af november 2020 arbejdede niveau 2 ledelsen i VIA med at kvalificere og videreudvikle input, ideer, gode råd og særlige opmærksomheder, der er opstået gennem corona-læringsprojektet. Herefter blev VIAs direktion præsenteret for tematikkerne ift. at drøfte og beslutte hvad der skal handles på fra projektet og hvordan. Læs mere under punktet "Det videre arbejde".
Projektets organisering
Direktionen er projektets opdragsgiver.
Styregruppen
• Gitte Sommer Harrits, formand og rektor
• Bjarne Grøn, digitaliseringsdirektør
• Poul Erik Philipsen, uddannelsesdekan for Pædagogik og CFU
• Henning Markussen, chef for Campusliv og planlægning
• Jette Regnarsson Jacobsen, afdelingsleder i Stab, strategi og politisk analyse.
Sparringsgruppen
Sparringsgruppen består af udpegede VIA-nøglepersoner:
• Liza Riis Lange, leder i Pædagogik og CFU
• Helle Bækkelund Sørensen, digitaliseringspartner i IT og digitalisering
• Mette Lyager, chefkonsulent i Uddannelsesudvikling og projektstøtte
• Matilde Høybye Mortensen, docent i Forskningscenter for ledelse, organisation og samfund
Projektledelsen
I Stab, strategi og politisk analyse er projektledelsen blevet varetaget ved:
• Katrine Berke, specialkonsulent og forskningspartner
• Maiken Amstrup, PA og ledelsespartner
• Josefine Hansen, AC-fuldmægtig (På barsel pr. 1. september 2020)
• Jette Regnarsson Jacobsen, Afdelingsleder
Tilknyttet ad hoc opgaver:
• Stinne Højer Mathiasen, chefkonsulent og strategisk projektleder
• Victoria Justine Ulriksen Draborg, studentermedhjælper
• Natasja Sidse Bronné Smits, praktikant
• Emil Ringby Andersen, studentermedhjælper
Kommunikation
• Lotte Bos Gyldenvang
• Kiri Kesby
Læringsprojektet og GDPR
Vi har her forsøgt at adressere nogle GDPR-relaterede spørgsmål i forbindelse med projektet.
Om anonymitet
Der er i kommunikationen omkring projektet gjort opmærksom på, at det ikke er muligt at være anonym. Det er der flere årsager til:
• Et af målene med erfaringsopsamlingen har været, at VIAs uddannelser og afdelinger får mulighed for at igangsætte lokale handlinger og initiativer. For at gøre det muligt at konkluderer på målgruppeperspektiver og videreformidle data til de relevante afdelinger i VIA, har det været væsentligt, at have en vis åbenhed om tilhørsforhold og målgruppe.
• Afhængig af hvilke udviklingsinitiativer og produkter, der bliver resultatet af erfaringsopsamlingen, har der været behov for at gøre det muligt for organisationen at arbejde besvarelserne i et læringsperspektiv. Det har fx betydet at det udover projektledelsen skulle være muligt for projektets styregruppe, direktionen og chefer i VIA at høste erfaringerne på tværs af VIA. I de nødvendige sammenhænge er ingen blevet nævnt ved navn. Kun målgruppe og tilhørsforhold er blevet oplyst.
Se mere under punktet "Samarbejde" herunder.