Den entreprenørielle vej – uanset om de studerende vil etablere egen virksomhed eller udvikle en idé eller et projekt til en allerede eksisterende organisation - handler om, at studerende forholder sig til, hvem de er, hvad de kan og hvad de vil. Idéer skabes og udvikles ved at arbejde med dem, præsentere dem for andre og forholde sig til feedback. Vejen bliver skabt, og mulighederne kommer til syne, mens de studerende går vejen. Gennem handling skabes ny erfaring, som kvalificerer det næste skridt, skærper idéens muligheder og potentiale – og skaber afklaring og giver mod til at gå videre.
Det er baggrunden for VIA-studerendes arbejde med entreprenørskab.
Undervisning i entreprenørskab
I VIA er det en målsætning, at alle studerende skal møde undervisning i entreprenørskab og innovation i løbet af deres uddannelse. Undervisningen tager afsæt i den faglighed og de fag, som de studerende møder på uddannelsen, og det sker med i tæt samarbejde med praksis.
Det sker for eksempel, når 290 ingeniørstuderende fra VIA skal hjælpe Ren By Aarhus med at skabe nye løsninger til en renere by. Eller når ergoterapeutstuderende i undervisningsforløbet ”Den innovative ergoterapeut” skal udvikle nye løsninger, der gør arbejdet i praksis lettere. Eller i det tværfaglige undervisningsforløb ”Move on”, hvor lærer- og pædagogstuderende samarbejder om udvikling af entreprenørskabsundervisning i skolen.
VIAs studentervæksthuse
VIAs studerende har også mulighed for arbejde med entreprenørskab i VIAs Studentervæksthuse. Her kan de arbejde målrettet med innovation og iværksætteri i samarbejde med undervisere og studerende på tværs af uddannelserne.
I studentervæksthusene vil de studerende, der interesser sig for iværksætteri, komme til at arbejde med at etablere en virksomhed i et startup-forløb. Her står undervisere klar med rådgivning om fx produktudvikling og hjælper med at udarbejde virksomhedsplaner.
Læs mere om VIAs studentervæksthuse