Afsættet for LULAB kan findes i Ambition nr. 10 i Danske Professionshøjskolers handleplan: Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning.
Her fremgår det blandt andet, at undervisningen på læreruddannelsen skal være eksemplarisk, og at udvikling af undervisningen er et fælles anliggende for undervisere, studerende og ledelsen.
LULAB skal således være med til at rammesætte:
- de studerendes udvikling af professionsrettede kompetencer,
- faglig professionel udvikling for læreruddannere,
- udvikling af læringsfællesskaber, og
- udvikling af hele læreruddannelsen som organisation
Det eksperimenterende samarbejde mellem aktører i læreruddannelsen, undervisere, studerende, skoler, lærere, elever med flere er centrale pejlemærker.
Udvikler undervisningen i fællesskab
En af underviserne fortæller om sine oplevelser:
”Man skal deltage i LULAB, fordi det er et oplagt rum for os undervisere – sammen med studerende – at udvikle undervisningen i.”
”Det giver mulighed for, at vi som kolleger kan arbejde sammen om noget, vi er optagede af og noget, der trænger sig på, og derved kan arbejde omkring kollegial sparring og refleksion i forhold til at lave læreruddannelse.”
Handleplan for LULAB
Se Ambition nr. 10 i Danske Professionshøjskolers handleplan her:
Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning (pdf)