Dansk som andetsprogsvejledning

Vil du lære at vejlede i dansk som andetsprog og samarbejde med kolleger og ledelse om udvikling af en sprogudviklende praksis, der giver de flersprogede børn, unge og voksne de bedste læringsmuligheder? 

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

22.01.2025 - 06.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet kan du:

    • ​vejlede i forbindelse med udvikling, implementering og kvalitetssikring af sprogstimulering/undervisning i dansk som andetsprog.
    • observere undervisningspraksis og elevdeltagelse som baggrund for vejledning.
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger om dansk som andetsprog og på den måde være med til at sikre en udvikling af praksis.
    • reflektere over egen vejledningspraksis.

    Dansk som andetsprogsvejlederens position, ansvar og opgaver er ofte ikke veldefinerede, og på dette modul får du også redskaber til at definere egen vejledningsfunktion sammen med din ledelse. Du får desuden viden om forskellige vejledningsmetoder, deriblandt også co-teaching, som måske er den mest brugte form for samarbejde mellem en faglærer og den dansk som andetsprogskyndige, og som med få justeringer kan blive et stærkt vejledningsredskab.​

  • På modulet arbejder vi med dig og din vejledningspraksis. Du får viden om vejledningsrum og vejledningsmetoder, og du får både mulighed for og redskaber til at arbejde reflekteret med egen vejledningspraksis.

    Vi skal blandt andet undersøge:

    • ​Din rolle, de opgaver, du løser og det ansvar, du har. I den forbindelse vil vi tale om grundkontrakter og ansvarsområder, og du vil have mulighed for at udforme eller genbesøge din grundkontrakt eller funktionsbeskrivelse. 
    • Mulige positioner – hvilke positioner du får tildelt og hvilke positioner, du ønsker at indtage. 
    • Vejledningens fire K’er: kontakt, kontrakt, kontekst og kontrol. Hvad kan dette redskab bruges til?
    • Observation af undervisningspraksis og elevdeltagelse som baggrund for vejledning. Hvad skal du kigge efter og hvordan bruger du observationer som udgangspunkt for vejledning?
    • Hvordan man vejleder kolleger, og hvad magt, legalitet og legitimitet betyder for dig som dsa-vejleder.
    • Hvordan du kan bruge co-teaching som et vejledningsredskab – og hvad det betyder for dsa-vejlederen, at du skal vejlede kolleger, der er eksperter i eget fagområde​.
  • Modulet er målrettet pædagoger, lærere og undervisere, der skal vejlede i dansk som andetsprog i dagtilbud, grundskole eller ungdomsuddannelser. Du er måske formelt udnævnt som vejleder eller har en uformel vejledningsposition, og du ønsker viden og redskaber til at varetage denne vejledningsfunktion. 

    Særligt for dette vejledningsmodul gælder det, at vi anbefaler, at du har taget 1-2 moduler inden for uddannelsesretningen dansk som andetsprog, eller har anden formel kompetence inden for dansk som andetsprog, inden du melder dig til vejledningsmodulet. 

  • Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, cases, refleksion og gruppearbejde. 

    Undervisningen er tilrettelagt med 6 fremmødegange samt en selvstudiedag med program. Mellem mødegangene vil der være opgaver, der relaterer sig til egen praksis. Modulet afsluttes med vejledning og eksamen.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse​
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

lint480x480.jpg

Faglig kontakt