Fællesskabende pædagogik

Vil du gerne styrke børn og unges muligheder for at deltage i meningsfulde og udviklende fællesskaber? Så er forløbet for dig. Du får viden og værktøjer til at arbejde pædagogisk med at skabe trygge fællesskaber i fx dagtilbud eller skole. 

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

18. aug. 2025, 12. jan. 2026, 10. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Fællesskaber er afgørende for vores trivsel som mennesker. Det er i fællesskabet, vi udvikler sociale kompetencer, former vores identitet og finder tryghed til at lære. 

Oplever vi som barn eller ung derimod at være uden for fællesskabet, kan det føre til ensomhed, lavt selvværd og i værste fald psykiske udfordringer som angst og depression. Vores trivsel er med andre ord i fare, hvis ikke vi er del af meningsfulde fællesskaber. 

Når du arbejder med børn og unge, er det derfor vigtigt at have fokus på at skabe sunde og inkluderende fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og værdsatte.  

På forløbet ”Fællesskabende pædagogik” får du viden og redskaber, du kan bruge i dit arbejde. 

Du lærer konkret at: 

  • Genkende og vurdere forskellige faktorers betydning for børn og unges deltagelse i fællesskaber – både individuelle og kollektive faktorer.  
  • Planlægge og kvalificere inkluderende pædagogiske indsatser, der forebygger, foregriber eller griber ind på individ, gruppe eller organisationsniveau. 
  • Vurdere og handle på pædagogiske problemstillinger med udgangspunkt i både dit eget professionelle perspektiv, barnets eller den unges perspektiv og de pårørendes perspektiv.​ 

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for, hvordan fællesskaber både kan være inkluderende og ekskluderende. Samtidig har du en viden om, hvornår det er den enkelte, der skal tilpasse sig fællesskabet og hvornår det er fællesskabet, der skal tilpasse sig for at inkludere alle. Og dermed bliver du en vigtig ressource for din arbejdsplads i forhold til at skabe de bedste deltagelsesmuligheder for de børn eller unge, du arbejder med.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

18. aug. 2025 - 19. dec. 2025

Ansøgningsfrist

15. maj. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

12. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

10. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Vi arbejder med spændende temaer og begreber som: 

    • ​Fællesskab som grundlag for individuel udvikling 
    • Når fællesskaber ekskluderer fremfor at inkludere 
    • Børnefællesskaber og jævnalderorientering 
    • Samhørighed og intersubjektive mødeøjeblikke som fællesskabs’klister’ 
    • Levedygtige og bæredygtige fællesskaber 
    • Diversitet og deltagelse 
    • Observation, inddragelse og samarbejde 
    • Trivsel og læring 
    • Gruppedannelse som vej til fællesskabsudvikling 
    • Leg og kreativitet 
  • Undervisningen veksler mellem oplæg, gruppearbejde, refleksionsøvelser, casearbejde og fælles drøftelser.  

    For at få mest ud af din deltagelse anbefaler vi, at du forbereder dig ved at læse den anbefalede litteratur inden undervisningsgangene.​ Vi arbejder både med de læste tekster og inddrager nye perspektiver og metoder, som du kan udforske videre efter undervisningen.  

    Som studerende har du selv ansvaret for at koble undervisningens generelle indhold til dit eget arbejde. Underviserne støtter dig med refleksionsøvelser og casearbejde undervejs, så forløbets indhold altid bevæger sig i et dynamisk samspil mellem det generiske og det lokale.​ 

    Gruppearbejde er en vigtig del af forløbet. Dit bidrag – sammen med dine medstuderendes – løfter kvaliteten af undervisningen. 

    I løbet af undervisningen arbejder du selvstændigt med en portfolio, hvor du samler dine refleksioner frem til eksamen.  

    Forløbet består typisk af: 

    • ​​15-25 studerende 
    • 7 undervisningsgange med fysisk fremmøde 
    • 2 skemalagte vejledningsdage 
    • En afsluttende eksamen 
  • Skriftlig eksamen med udgangspunkt i en portfolio. 

  • Forløbet er for dig, der ønsker at styrke børns og unge muligheder for at kunne deltage i fællesskaber. Du kan fx være pædagog, lærer, socialrådgiver, konsulent, ressourceperson eller noget helt andet.

    Det vigtigste er, at du er nysgerrig på, hvordan både kontekstuelle og individuelle faktorer kan skabe inkluderende praksisser, og du er klar til at udforske din egen praksis med åbenhed og undren. 

    På forløbet vil du møde medstuderende fra forskellige områder, primært dagtilbuds- og grundskoleområdet men også fra ungdomsuddannelser og det social- og specialpædagogiske felt. Nogle arbejder direkte i praksis, mens andre er konsulenter, vejledere eller ressourcepersoner. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 
  • Du kan tage forløbet ”Fællesskabende pædagogik” som et enkeltstående forløb eller som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. 

    Hvis du fx gerne vil uddanne dig til inklusionsvejleder, er forløbet et godt sted at starte. 

    Læs mere om uddannelsen til inklusionsvejleder her 

Kontakt

gitt
swfa