Fællesskaber er afgørende for vores trivsel som mennesker. Det er i fællesskabet, vi udvikler sociale kompetencer, former vores identitet og finder tryghed til at lære.
Oplever vi som barn eller ung derimod at være uden for fællesskabet, kan det føre til ensomhed, lavt selvværd og i værste fald psykiske udfordringer som angst og depression. Vores trivsel er med andre ord i fare, hvis ikke vi er del af meningsfulde fællesskaber.
Når du arbejder med børn og unge, er det derfor vigtigt at have fokus på at skabe sunde og inkluderende fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og værdsatte.
På forløbet ”Fællesskabende pædagogik” får du viden og redskaber, du kan bruge i dit arbejde.
Du lærer konkret at:
- Genkende og vurdere forskellige faktorers betydning for børn og unges deltagelse i fællesskaber – både individuelle og kollektive faktorer.
- Planlægge og kvalificere inkluderende pædagogiske indsatser, der forebygger, foregriber eller griber ind på individ, gruppe eller organisationsniveau.
- Vurdere og handle på pædagogiske problemstillinger med udgangspunkt i både dit eget professionelle perspektiv, barnets eller den unges perspektiv og de pårørendes perspektiv.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for, hvordan fællesskaber både kan være inkluderende og ekskluderende. Samtidig har du en viden om, hvornår det er den enkelte, der skal tilpasse sig fællesskabet og hvornår det er fællesskabet, der skal tilpasse sig for at inkludere alle. Og dermed bliver du en vigtig ressource for din arbejdsplads i forhold til at skabe de bedste deltagelsesmuligheder for de børn eller unge, du arbejder med.