At være flersproget er en ressource – og det gælder for børn i børnehaven, for elever i skolen, unge i ungdomsuddannelse og voksne på sprogcentrene.
Flersprogede elever har flere sprog at trække på, når de skal tilegne sig dansk som andetsprog. Nogle har mødt dansk fra fødslen – andre har mødt sproget, da de er kommet til Danmark som barn, ung eller voksen. Og særligt for den sidste gruppe kan den sprogforståelse, de har fra andre sprog end dansk, være en overset styrke i deres andetsprogstilegnelse.
Det kræver særlig viden at udnytte de flersprogede elevers fulde sproglige repertoire.
På forløbet her får du et grundlæggende kendskab til sprog- og tilegnelsessyn, så du kan træffe de bedst mulige didaktisk valg, uanset om du arbejder med flersprogede i dagtilbud, i grundskole eller i det videre uddannelsessystem.
På forløbet lærer du konkret at:
- Afdække flersproglige ressourcer.
- Planlægge, gennemføre og evaluere læringsaktiviteter, der har afsæt i flersprogede børn, unge og voksnes samlede sproglige repertoire og ressourcer.
- Anvende viden om flersprogethed som læringsvilkår til støtte for andetsprogstilegnelsen.
- Følge og støtte flersprogede børn, unge og voksnes tilegnelsesproces.
- Reflektere over sprog- og tilegnelsessyn i dit eget arbejde.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for, hvordan du kan afdække de flersprogede børn eller elevers sproglige ressourcer. Du ved også, hvordan du med afsæt i den viden kan inddrage flere sprog som en støtte for deres andetsprogstilegnelse, og hvordan du med afsæt i et bevidst sprog- og tilegnelsessyn kan træffe didaktiske valg, der understøtter elevernes tilegnelse af dansk som andetsprog.