Når børn starter i børnehaveklassen, befinder de sig i et krydsfelt mellem leg og læring. Det betyder, at legen fortsat er et vigtigt element i børnenes hverdag – men nu er der samtidig et øget fokus på, at legen skal føre til læring.
Som børnehaveklasseleder har du et vigtigt ansvar i forhold til at finde den rette balance mellem leg og læring – og på den måde sikre, at børnene oplever en tryg start på skolelivet og samtidig bliver klar til de næste klassetrin i skolen.
På forløbet her får du ikke bare en forståelse for legens og kreativitetens betydning for læring men også redskaber til at tilrettelægge en legebaseret undervisning, der støtter og stilladserer elevernes læring og udvikling.
Du lærer konkret at:
- Tage ansvar for at udvikle en legebaseret undervisning og pædagogik, der understøtter eksperimenterende, kreative og æstetiske processer.
- Samarbejde med kolleger om at udvikle legende læringsmiljøer, som understøtter børns forskellige deltagelsesmuligheder og styrker deres nysgerrighed og fantasi.
- Forstå rammers og materialiteters betydning for børns legende, kreative og æstetiske processer – og bruge din viden til at højene undervisningen og pædagogikken i børnehaveklassen.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for legens betydning for læring. Du ved også, hvordan du som børnehaveklasseleder bedst muligt kan understøtte en legebaseret undervisning og pædagogik, der udvikler og rummer alle børn. Det giver både dig og din skole det bedst mulige udgangspunkt for at skabe læringsmiljøer i skolens børnehaveklasser, hvor leg, kreativitet og æstetiske processer er i højsædet.