Som leder i en lærings- og udviklingsorienteret organisation skal du navigere i komplekse krav om at balancere pædagogisk kvalitet, strategisk udvikling og datainformerede beslutninger. På dette forløb får du en praksisnær indsigt i, hvordan data kan bruges til at styrke både undervisning, læringsmiljøer og den organisatoriske udvikling.
Du lærer at skabe rammer for engagement for dine medarbejdere og skabe en kultur, hvor datadrevet udvikling, samarbejde og kontinuerlig læring er i fokus. Du opnår kompetencer til at analysere og fortolke data i en pædagogisk kontekst og bruge dem som redskaber til at udvikle og forbedre skolens arbejde. Samtidig opbygger du en solid forståelse af didaktiske principper, så du kan omsætte data til konkrete, meningsfulde handlinger.
Forløbet kobler teori og praksis, så du kan implementere nye tilgange direkte i skolens hverdag og læringsmiljø.
Du vil få kompetencer til at:
- lede den enkelte medarbejder og skolens læringsfællesskaber med fokus på fortsat udvikling af skolens pædagogiske og didaktiske praksis.
- lede og facilitere skolens strategi- og forankringsarbejde for at sikre en læringscentreret skolepraksis ved at involvere og udvikle skolens ressourcepersoner.
- identificere både egne og organisationens lærings- og kompetenceudviklingsbehov og iværksætte konkrete handlingstiltag for at fremme kompetenceudvikling.
- indsamle, producere og analysere relevante data som grundlag for skoleudvikling og bruge disse data til at planlægge og justere ledelsesindsatser, så de understøtter målrettet udvikling.
Gevinsterne for din skole
Når du udvikler dine kompetencer inden for pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse, styrkes din skole på flere niveauer.
En datainformeret tilgang giver et solidt beslutningsgrundlag, som understøtter skolens strategiske mål og udviklingen af læringsmiljøer, der er målrettede og effektive. Samtidig bidrager en stærkere kobling mellem pædagogiske, didaktiske indsatser og data til en mere evidensbaseret praksis, som forbedrer undervisningen og læringseffekten i skolen.