Når børn har det svært i skolen eller daginstitutionen, kan de have behov for særlig støtte eller rådgivning. Derfor er det vigtigt, at de møder fagpersoner, som kender til de muligheder og begrænsninger, der findes inden for pædagogisk-psykologisk rådgivning og intervention – og med den viden kan pege på de rette indsatser for barnet eller den unge.
På forløbet her får du en dybdegående forståelse for pædagogisk-psykologisk rådgivning og intervention, og du lærer at navigere inden for de komplekse rammer og politikker, som gælder for samfundets institutioner.
På forløbet her lærer du konkret at:
- Vurdere hvornår der er brug for at gribe ind med indsatser, som kan understøtte barnets eller den unges trivsel og deltagelsesmuligheder i fællesskabet.
- Tage ansvar for at udvikle tiltag og gennemføre interventioner, der tager udgangspunkt i relevante psykologiske teorier og metoder.
- Rådgive kolleger og forældre om, hvilke tiltag der og indsatser der bedst kan hjælpe børnene og de unge til en positiv udvikling.
Gevinsten for din organisation
Når du har gennemført forløbet, har du fået en dybere indsigt i pædagogisk-psykologisk rådgivning og intervention. Med udgangspunkt i din nye viden kan du være med til at løfte kvaliteten af den rådgivning og støtte, du og dine kolleger giver til børn og unge i din organisation. Du er samtidig i stand til at forholde dig kritisk og konstruktivt til de muligheder og begrænsninger, der ligger i rådgivning og intervention – og det hjælper dig og dine kolleger til at tage mere velovervejede beslutninger til gavn for børnene og de unge, I arbejder med.