Praktikvejleder til læreruddannelsen

​Har du et ønske om at blive praktikvejleder på læreruddannelsen? Eller vejleder du allerede studerende, men vil gerne udvikle dine kompetencer? I begge tilfælde er modulet relevant for dig. Her udvikler du dine færdigheder som vejleder for lærerstuderende i praktik.

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

23.08.2024 - 20.12.2024

Ansøgningsfrist

15.05.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Holstebro

Pris

13000 kr.

Dato

23.08.2024 - 20.12.2024

Ansøgningsfrist

15.05.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

24.01.2025 - 06.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Holstebro

Pris

13500 kr.

Dato

22.08.2025 - 19.12.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

13500 kr.

Dato

22.08.2025 - 19.12.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • At praktikken nu fylder langt mere i skolens praksis betyder, at både ledelser og praktikvejledere og praktiklærere i højere grad skal se sig selv som meduddannere. 

    Det indebærer, at du som praktikvejleder får en udvidet rolle – en rolle der kalder på uddannelse og kvalificeret vejledning, så de lærerstuderende oplever et mindre praksischok og mere kontinuitet i praktikforløbet gennem de første studieår.

    Som praktikvejleder vil du få brug for viden og kompetencer indenfor:

    • ​onboarding og mentorroller
    • forskellige vejledningspositioner
    • facilitering af læringssamtaler
    • at tage højde for de lærerstuderendes forudsætninger
    • redskaber til at håndtere konflikter – inddragelse af mentalisering 
    • undersøgelseskompetence – læreren som undersøger og udvikler af praksis
    • professionel dømmekraft og professionel autoritet
    • struktureret refleksion over egen praksis​

    Når du har gennemgået modulet vil du kunne indgå i rollen som meduddanner på skolen med værktøjer til at skabe trygge, understøttende og fagligt udfordrende rammer for de lærerstuderende, så eleverne møder reflekterede undervisere, der løbende lærer og udvikler sig.

    Du bliver i stand til at:

    • ​Tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere vejledningsforløb for den studerende
    • Undervise, vejlede og vurdere lærerstuderende på et etisk grundlag
    • Udvikle differentierede vejledningsforløb med lærerstuderende​
  • ​På modulet bliver du opdateret på nyere pædagogiske og didaktiske teorier i tilknytning til undervisning i skolen.

    Du arbejder med:

    • Skolens organisatoriske, juridiske, sociale og kulturelle grundlag – herunder læreplaner, læreplansteori og -udformning, undervisningsplanlægning samt undervisningsteoretiske og didaktiske grundpositioner
    • Analoge og digitale dataindsamlings- og databehandlingsmetoder
    • Dokumentation, analyse og diskussion af vejledning, undervisning og læring
    • Evaluering af læring, undervisning og feedback-processer
    • Vejledningsteori, -etik og -praksis
  • Modulet henvender sig til dig, der vejleder – eller vil have kompetencer til at vejlede – studerende i praktik på læreruddannelsen. 

    Lærere i grundskolen - har du allerede vejledningsansvar, men ingen formel uddannelse indenfor vejledning, så kan du ved at gennemføre dette modul få titlen og funktionen som praktikvejleder.​

  • På dette modul møder du undervisere med stor erfaring fra læreruddannelsen, som også kender den skolevirkelighed, du står i.

    Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, konkrete øvelser i relation til praksis, erfaringsudveksling og videndeling samt inddragelse af praksisfortællinger fra jeres konkrete vejledningspraksis på skolen. Der vil også blive tænkt prøvehandlinger i praksis ind i de mellemliggende perioder fra undervisningsgang til undervisningsgang.

    Det forventes, at du som studerende på modulet forbereder dig ved at læse litteratur, byde ind med praksiserfaring samt deltager i studiegruppeopgaver.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse​​
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt