Scenekunst med børn og unge

Er du nysgerrig på, hvordan du kan bruge scenekunst i dit pædagogiske arbejde? På forløbet her får du viden og kompetencer til at skabe unikke læringsoplevelser gennem teater, dans og drama. 

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

21. jan. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Scenekunst er en intens og givende måde at få børn og unge til at arbejde æstetisk og kunstnerisk med sig selv og et stof. Gennem udtryksformer som teater, dans og drama kan du som pædagog, lærer eller underviser fx være med til at styrke børnenes og de unges mod til at stå frem, udtrykke følelser og evne til at lytte til andre. Det er kompetencer, som kommer børnene og de unge til gavn gennem hele livet.

På forløbet 'Scenekunst med børn og unge' dykker du ned i scenekunstens verden. Du vil blive introduceret til forskellige metoder og teknikker, der kan hjælpe dig med at engagere og inspirere børn og unge til at udforske deres kreative potentiale. 

Du lærer konkret at: 

  • ​Forstå scenekunstens betydning for børn og unges kulturelle dannelse og personlige udvikling. 
  • Udvikle og gennemføre scenekunstprojekter, hvor du anvender teater, dans og drama som redskaber til at styrke børns og unges selvudtryk og samarbejdsevner.  
  • Gøre brug af teaterfaglige elementer som scenografi, lyd og lys. 

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du har gennemført forløbet, har du en grundlæggende viden om scenekunstens mange muligheder. Du ved også, hvordan du omsætter din viden til konkrete scenekunstneriske forløb, så du kan understøtte både den faglige og sociale udvikling hos de børn og unge, du arbejder med. Det er ikke kun en stor styrke for dig, men for hele din arbejdsplads. 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

21. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

15. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Der er fokus på teaterfaglige og scenekunstneriske forløb med børn og unge.

    Helt konkret arbejder du med: 

    • ​Scenekunstens historie og særlige æstetiske udtryk  
    • Scenekunstens betydning for børn og unges udvikling  
    • Scenekunstproduktion med børn og unge, herunder konkret at håndtere arbejdet med scenografi, lyd, lys mm.  
    • Teaterfaglige metoder og scenekunstens potentialer i forhold til fordybelse, trivsel, dannelse, kreativitet, bevægelse og leg. 
  • Forløbet er organiseret i et samarbejde mellem VIA University College og Aarhus Teater, og undervisningen foregår både på VIAs Campus Aarhus C og ved Aarhus Teater Læring.

    Undervisningen veksler mellem teori og praksis og sigter mod at være praktisk anvendelig i dit arbejde som pædagog, lærer, underviser eller anden relevant profession. 

    Undervisningen foregår som en blanding af underviserstyrede oplæg og eksemplariske teaterfaglige metoder og mindre scenekunstneriske forløb, der illustrerer teoretiske perspektiver og inspirerer din egen praksis. 

    ​Du kommer i undervisningen også til at arbejde selvstændigt og i mindre grupper med at udvikle scenekunstneriske forløb og aktiviteter, som du afprøver i din egen undervisning eller pædagogiske hverdag – med vejledning fra din(e) underviser(e).

    Undervejs skal du opsamle dine afprøvninger og refleksioner i en portfolio, der leder frem til eksamen. 

  • Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en portfolio. 

  • Forløbet ”Scenekunst med børn og unge” er særligt for dig, som ønsker at arbejde med potentialerne i drama, scenekunst og æstetiske læreprocesser.

    Det kan være, at du er:  

    • ​Pædagog og vil klædes på til at fremme et pædagogisk læringsmiljø præget af æstetisk og kropslig oplevelse til gavn for børnenes sproglige og dannelsesmæssige udvikling.  
    • Læringsvejleder og vil udvide dit repertoire i forhold til formidling i PLC-regi. 
    • Dansklærer og vil have inspiration til at arbejde på nye måder med tekster, sprog og læseforståelse. 
    • Sproglærer og ønsker nye værktøjer til at udvikle dine elevers kommunikative og interkulturelle kompetencer. 
    • Historie-, geografi- og kristendomslærer (eller andet) og har lyst til at gentænke dine fagdidaktiske tilgange. 
    • Sprogvejleder og kunne tænke dig endnu flere redskaber til at arbejde med børns sprogtilegnelse og styrke sprogindsatsen. 
  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 
  • Du kan tage forløbet ” Scenekunst med børn og unge” som et enkeltstående forløb eller som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. 

    Hvis du gerne vil uddanne dig inden for anvendt scenekunst, så kan du tage forløbet som en del af din uddannelse sammen med forløbet: ”Dramapædagogik”.  

    Læs mere om uddannelsen inden for anvendt scenekunst her.

Kontakt

cebu
lc