Som teamleder spiller du en afgørende rolle i at skabe og opretholde høj performance i dit team. Din evne til at lede og inspirere har direkte indflydelse på både trivsel, samarbejde og resultater.
På ”Teamledelse” får du en dybere forståelse af, hvad der skal til for at opbygge effektive teams og lede dem mod fælles mål. Du lærer at navigere i komplekse teamdynamikker og at tilpasse din ledelsesstil til forskellige situationer og behov, så du kan få det bedste frem i medarbejderne.
Forløbet klæder dig på med praktiske værktøjer og metoder til at motivere teamet, skabe engagement og sikre klare kommunikationslinjer. Du lærer desuden at håndtere - eller opløse konflikter konstruktivt og skabe en teamkultur, der fremmer innovation, samarbejde og trivsel.
Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at:
- forstå de særlige dynamikker og processer, der knytter sig til teamarbejde og -organisering.
- forstå hvornår klassiske tilgange rækker, og hvornår nyere perspektiver skal spille aktivt ind for at realisere organisationens mål.
- lede teams og formulere klare mål, rammer og betingelser for arbejdsopgaver.
- sætte kurs, koordinere og fastholde commitment i teamet.
- arbejde med systemisk forståelse af team.
- anvende nyeste skud på stammen - teaming og ekstrem teaming.
- motivere medarbejdere og skabe engagement i teamet.
- udvikle en teamkultur, der fremmer innovation og trivsel.
- lede og facilitere rammesættende, meningssøgende og forhandlende processer i teams.
- analysere problemer, løse konflikter og udvikle teams.
- skabe og lede effektive og bæredygtige teams.
Vi udforsker både klassiske teamteorier og nyere perspektiver som teaming, der fokuserer på agilitet, læring og samarbejde, især når teams skal lykkes på tværs af organisatoriske grænser og fagligheder.
Vi ser også på, hvordan du kan håndtere kompleksitet – enten ved at omfavne den eller aktivt reducere den gennem klar retning, løbende koordinering og fastholdelse af engagement og commitment.
Gevinsten for din organisation
En dygtig teamleder formår både at lykkes lokalt med teamet selv og på tværs af organisatoriske grænser – men altid med organisatoriske mål for øje.
God teamledelse kan både øge produktiviteten, mindske fravær og fastholde medarbejdere, især i brancher, hvor de er en knap ressource. Din organisation vil opleve en bedre sammenhæng mellem de strategiske mål og teamets arbejde. Samtidig skaber du et fundament for øget trivsel og engagement blandt medarbejderne, hvilket kan styrke virksomhedens samlede performance.