Teknologi og digitale læremidler i matematikfaget

​​Underviser du i matematik? Og vil du gerne kunne vejlede kolleger om brugen af teknologier og digitale læremidler i matematikundervisningen? Så er forløbet for dig. Du får opdateret dine digitale kompetencer, og du bliver samtidig i stand til at formidle din viden til fagkolleger og ledelsen på skolen. 

Format

Diplom

Sted

Herning, Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

21. aug. 2025, 20. jan. 2026, 20. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Der er masser af muligheder for at bruge teknologier og digitale læremidler i matematikfaget. Men det kræver særlig viden at anvende teknologierne i undervisningen, så de er med til at styrke elevernes matematiske forståelse og kompetencer.

Ofte er det skolens matematikvejleder, der er med til at sætte retningen for, hvordan skolen skal anvende digitale læremidler i matematik. Måske er det dig? 

På forløbet her får du viden om forskellige teknologiers og digitale læremidlers potentialer i forhold til indhold og metoder i matematikundervisningen – og du bliver klar til at give din viden videre til andre. 

Du lærer konkret at: 

  • Analysere og bedømme teknologier og digitale læremidler til matematikundervisningen. 
  • Anvende teknologier og digitale læremidler – herunder dynamisk geometriprogram, regneark og andre relevante programmer fx fra Skoletube. 
  • Tage kritisk stilling til brug af teknologier og digitale læremidler. 
  • Vejlede kolleger og ledelse om integration af teknologier i matematikundervisningen på din skole. 

Gevinsten for din skole

Når du har gennemført forløbet, har du kendskab til relevante digitale værktøjer og teknologier i matematikfaget. Du er samtidig i stand til at se og vurdere, hvilke muligheder og begrænsninger der kan være, når I anvender digitale læremidler som del af matematikundervisningen. Din viden og forståelse giver dig en nøglerolle, når I på skolen skal tage stilling til teknologiens anvendelse generelt i matematikfaget.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

21. aug. 2025 - 19. dec. 2025

Ansøgningsfrist

15. maj. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Herning

Pris

14.000 kr.

Dato

20. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

20. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • ​Modulet giver dig bred viden om teknologier og digitale læremidler i matematikfaget.

    Du arbejder med:

    • Et bredt udsnit af relevante teknologier og digitale læremidler
    • Didaktiske problemstillinger i brug af teknologier i matematikundervisningen
    • Problemstillinger fra indholdsområderne 'Tal og algebra', 'Geometri' og 'Statistik og sandsynlighed' som afsæt for brugen af teknologi.
  • ​Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning og gruppearbejde.

  • En skriftlig opgave med udgangspunkt i en selvvalgt problemformulering. 

    Opgaven skal vise, at du kan bruge teorier og begreber fra forløbet i dit arbejde. Typisk vil opgaven indeholde en analyse af konkrete eksempler fra din egen matematikundervisning, som kan hjælpe med at forklare vigtige teoretiske og metodiske pointer. 

    Du kan vælge at skrive opgaven alene eller sammen med en eller to af dine medstuderende. 

    • Skriver du opgaven selv, skal opgaven være maks. 12 sider (28.800 anslag inkl. mellemrum).  
    • Er I to, der skriver sammen, skal opgaven være maks. 16 sider (38.400 anslag inkl. mellemrum). 
    • Og er I tre, der skriver sammen, skal opgaven være maks. 20 sider (48.000 anslag inkl. mellemrum). 
  • ​Modulet er relevant for matematiklærere, der vil styrke deres kompetencer til at udvikle matematikundervisningen på skolerne.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 
  • Du kan tage ”Teknologi og digitale læremidler i matematikfaget” som et enkeltstående forløb, eller som en del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. 

    Hvis du gerne vil uddanne dig til matematikvejleder, så anbefaler vi, at du tager forløbet her som en del af din uddannelse.

    Læs om uddannelsen til matematikvejleder her

Kontakt

cebu
x
  • Adrian Rau Bull

  • Lektor i matematik ved VIA University College
  • T: x
    E: x