Teknologiforståelse og digitale kompetencer

​Er du optaget af udvikle børns forståelse for teknologier og digital dannelse, der styrker børnenes teknologiske handleevner og digitale myndiggørelse? Med dette modul får du kompetencer til at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning med teknologiforståelse, og du får viden og kompetencer, du kan sætte i spil ved vejledning af dine kolleger.

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

20.08.2024 - 20.12.2024

Ansøgningsfrist

15.05.2024

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

13500 kr.

Dato

19.08.2025 - 19.12.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet, har du kompetencer til at:

    • designe forløb, der med udgangspunkt i autentiske problemstillinger arbejder med digital myndiggørelse, herunder analyse af digitale artefakter og forståelse af problematikker og regler for håndtering af egne og andres data.
    • udvikle børn og unges digitale kompetencer og teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer.
    • stilladsere børn og unges egne digitale designløsninger, med henblik på at styrke deres teknologiske handleevne og computationelle tankegang.
  • Modulets indhold tager udgangspunkt teknologiforståelse som det nye fagområde i skolen, der handler om elevernes digitale myndiggørelse, om digitalt design og designprocesser og om computationel tankegang og teknologisk handleevner. På modulet lærer du om disse forskellige aspekter, som du bruger dette til at  udvikle forløb med teknologiforståelse.

    I undervisningen lægger vi vægt på en anvendelsesorienteret tilgang, hvor vi forener teori og praksis. Vi arbejder med:

    • nyeste viden om teknologiforståelses faglighed
    • at forstå, beherske, udvikle og tage konstruktiv stilling til teknologiers muligheder  
    • udvikling af didaktiske forløb gennem designmetoder som fx brugsstudier, idégenerering, prototypeudvikling, testning og evaluering til stilladsering af elevers egne designløsninger
    • udvikling af teknologifaglighed som vejledningsfelt.
  • Modulet er for dig, der arbejder med teknologiforståelse i pædagogiske opgaver fx i skole, dagtilbud eller på forvaltningsniveau. Modulet er også for dig, som arbejder i skolens pædagogiske læringscenter, er IT-vejleder eller læringsvejleder. Du er lærer, pædagog eller konsulent med interesse for teknologiforståelse og elevers digitale myndiggørelse.

    Modulet er et valgmodul på uddannelsesretningen læringsvejleder på den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul, der opkvalificerer dig fagligt.

  • Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem teori og praksis i form af oplæg, holddiskussion, refleksion, digitale design-opgaver, projekt- og gruppearbejde.

    Du får mulighed for aktivt at inddrage eksempler fra din egen hverdag i undervisningen, og du kommer til at arbejde med at afprøve din nye viden og kompetencer i din egen praksis.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

ankp480x480.jpg

Faglig kontakt