Antallet af børn og unge, som ikke trives, er stigende. Årsagerne er forskellige fra barn til barn og fra ung til ung. Men for mange bliver mistrivslen særlig tydelig, når de indgår i sociale fællesskaber i fx dagtilbuddet, skolen eller fritidstilbud.
Det understreger behovet for pædagogiske fagpersoner, som har aktuel psykologisk viden om børn og unges udvikling. For hvad er det, der gør, at børn og unge udvikler sig helt forskelligt? Hvad kan vi forvente af et barn på tre år sammenlignet med et barn på fem år? Hvilke pædagogiske rammer er passende for en børnehaveklasse, og hvad kan unge i udskolingen kognitivt og emotionelt?
På forløbet her får du en grundlæggende indsigt i udviklingspsykologien – og dermed en øget forståelse for både normale og atypiske udviklingsforløb hos børn og unge.
Du lærer du konkret at:
- Forstå normale og atypiske udviklingsforløb hos børn og unge fra et psykologisk perspektiv.
- Omsætte din viden om udviklingspsykologien til pædagogiske indsatser, der kan være med til at forebygge eller gribe ind i forskellige udviklingspsykologiske problemstillinger.
- Benytte relevante undersøgelsesmetoder til at beskrive, analysere og vurdere udviklingspsykologiske problemstillinger.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du en grundlæggende og aktuel viden om børns udvikling fra et psykologisk perspektiv. Du er i stand til at tilrettelægge meningsfulde rammer med realistiske forventninger til børn og unge, og du kan identificere forskellige former for udviklingsvanskeligheder og årsagerne bag. Det gør dig til en vigtig ressource i forhold til at skabe pædagogiske miljøer med plads til alle.