Når børn starter i børnehaveklassen, befinder de sig i et krydsfelt mellem leg og læring. Det betyder, at legen fortsat er et vigtigt element i børnenes hverdag – men nu er der samtidig et øget fokus på, at legen skal føre til læring.
Som børnehaveklasseleder har du et vigtigt ansvar i forhold til at finde den rette balance mellem leg og læring – og på den måde sikre, at børnene oplever en tryg start på skolelivet og samtidig bliver klar til de næste klassetrin i skolen.
På forløbet her får du ikke bare en forståelse for legens og kreativitetens betydning for læring men også redskaber til at tilrettelægge en legebaseret undervisning, der støtter og stilladserer elevernes læring og udvikling.
Du lærer konkret at:
- begrunde og anvende didaktisk tænkning i gennemførelsen af legende, undersøgende og alsidigt udviklende læringsforløb i børnehaveklassen.
- analysere og vurdere pædagogiske læringsmiljøers muligheder for at bidrage til børns leg, deltagelse, læring og trivsel.
Gevinsten for din skole
Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for legens betydning for læring. Du ved også, hvordan du som børnehaveklasseleder bedst muligt kan understøtte en legebaseret undervisning og pædagogik, der udvikler og rummer alle børn. Det giver både dig og din skole det bedst mulige udgangspunkt for at skabe læringsmiljøer i skolens børnehaveklasser, du ud fra et børneperspektiv samarbejder med kolleger om at styrke børns leg, læring, nysgerrighed, eksperimenteren og kreativitet, og hvor du indgår i samarbejde med forældre, kolleger og skolens øvrige ressourcepersoner om at udvikle læringsmiljøer, der fremmer børns deltagelsesmuligheder.